Annonse


Online-veldedighet mer effektivt

Halvparten av de over 13 milliarder kronene som ble samlet inn til hjelpefondene for ofre av de amerikanske orkanene Katrina og Rita ble samlet gjennom diverse nettsider.

– Som impulskjøp

– Det er sammenlignbart med impulskjøp. Folk gir mer penger onine, og det koster mindre og håndtere donasjonene, sier Bill Strathmann, sjefen for nonprofittorganisasjonen Network For Good, til bladet Wired.

Det har vært en enorm vekst i donasjoner på nett de siste årene. I 2004 ble det samlet inn 20 milliarder kroner til veldedige formål på nettet, mer enn dobbelt så mye som i 2002.

Mer effektivt

Administrasjonskostnader og byråkratiske utgifter gjør det også betydelig lettere å utnytte nettoverføriner enn penger som sankes inn på andre måter. Ifølge Wireds kilder er prisen for å få samlet inn $1 som følger:


  • Fra en ny giver via post: $1.25
  • Fra en eksisterende giver via post: $0.25
  • Via telemarketing: $0.63
  • Online: $0.07

Kilde:
Wired

Annonse