Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Fremtidens spill lager du selv

Fremtidens spill kan bli en hjemmelaget affære. Nå oppmuntres spillutviklere til å la spillerne lage sine egne verdener i spillene.

The Sims 2 dna 3
Kostnadene ved å utvikle spill til neste generasjons konsoller har fått spillutviklerne til å se på en ny kilde til hittil uutnyttet kompetanse: spillerne. Microsofts Xbox 360-divisjon oppmuntrer alle spillutviklere til å legge til rette for brukerskapt innhold.

Vil ha skreddersydde løsninger

Det nye spillet fra Will Wright, skaperen av The Sims, vil befolke fantasiverdener med dyr og byer skapt i sin helhet av spillerne.

Underholdningsbransjen ser en gjennomgående trend i at brukere foretrekker å skreddersy sin egen underholdninghverdag. For platebransjen betyr det blant annet at det fortsatt voksende ringetonemarkedet er ett av få lyspunkter i en ellers grå hverdag.

Spiller med andres skapninger

Gjennom The Sims og Sim City så Will Wright hvordan folk var villige til å bruke timer på å tilpasse karakterer og til og med bytte og selge ting online for å få det som de ville i spillet.

I spillet Spore, som er under utvikling hos Electronic Arts, får spilleren styre en rase fra amøbestadiet til ferdig utviklet skapning. Den store hemmeligheten med spillet er imidlertid at hver enkelt spillers skapning blir lastet opp på spillets sentralservere, og får så en plass i de andre spillernes spill.

– Bli George Lucas

Dermed mener Wright at spillerne i stedet for rollen som Luke Skywalker eller Frodo Baggins, kan få rollen som George Lucas. Også Microsoft tror potensialet for denne typen spillutvikling er enormt.

Kilde:

News.com