Hopp til navigasjon Hopp til innhold

20 år med datavirus

I går var det 20 år siden det første dataviruset så dagens lys. De eneste som eventuelt vil feire anledningen er antagelig antivirus-selskapene.

Nå i januar er det 20 år siden det første dataviruset ble oppdaget. Om det ikke akkurat er noen grunn til å sprette champagnen, så gir det anledning til en liten oppsummering:

Ingen elsker Love

Brain.A spredte seg via disketter og angrep PC-ens boot-sektor. Nå er det lenge siden slike virus opphørte å eksistere, men det siste boot-sektor-viruset ble registrert så sent som i 1995.

Etter boot-sektor-virusene kom makrovirusene, som utnyttet sårbarheter i Microsofts første operativsystemer. Når e-posten kom, ga den oss virus som Love og Anne Kournikova.

Antivirus er Big Business

Det er bare to år til vi kan feire (eller ikke) 20-årsjubileum for den første virusormen. Allerede i 1988 fikk vi Morris-ormen, som angrep Unix-systemer tilknyttet internett.

Ifølge FBI kostet datavirus amerikanske selskaper 460 milliarder kr i 2005. Samtidig omsatte antivirusselskapene for 25 milliarder. Analytikere anslår at markedet for antivirus vil være verdt 50 milliarder kroner i 2009.

Kilde:
News.com

Stikkord: internett, virus