Nintendo Revolution

Annonse


Nye Revolution-detaljer

Siden den overraskende avdukingen av den meget interessante kontrolleren til Nintendo Revolution tidligere i år, har det vært relativt rolig fra den kanten. Men det amerikanske nettstedet IGN har i det stille gravd rundt maskinvaren hos diverse utviklere, og har en del interessante ting å si rundt spillkonsollens oppbygning.

Fakta først. Som de fleste vet er Revolution en liten og stilig maskin med en kontroller som ligner en fjernkontroll, og som styres ved bevegelse i luften. Konseptets mening er at det skal være enkelt å sette seg inn i spillene, og kontrolleren skal tiltrekke seg nye spillere som tidligere har funnet tradisjonelle kontrollere avskrekkende.

Blant tekniske data som har vært bekreftet av Nintendo i lang tid er bakoverkompatibilitet med ikke bare GameCube-spill, men også NES, SNES og N64-titler. Disse skal kunne lastes ned mot betaling. DVD-avspilling er også støttet, samt trådløst nett, USB og SD-minnekort.
Nintendo har imidlertid vært tause når det gjelder den faktiske sammensetningen av maskinvaren. Det eneste vi har visst var at brikkene som styrer det hele leveres av IBM og ATI.

Nå begynner likevel detaljene å dukke opp, lekket fra utviklere som jobber med Revolution-spill.

Annonse


revo-400

Mindre kraftig

Og ved første øyekast er det klart at maskinvaremessig er Revolution en god del svakere enn talltyggende monstrene Xbox 360/PlayStation 3. Men samtidig – Nintendo vil heller ikke konkurrere direkte med disse to, men konsentrere seg om alternativ spilling for andre kundemasser.

Kort fortalt er Revolution dobbelt så kraftig som GameCube. Nå er dagens GameCube ingen svak maskin (bare se på Resident Evil 4, for eksempel), og det dobbelte av denne kraften åpner for mye lekker grafikk, men uten HD-kvaliteten til Microsoft eller Sony.

Den totale mengden internminne skal være på 104 MB, fordelt på 88 MB med såkalt 1T-SRAM og 16 MB DRAM. Ved siden av dette kommer 512 MB flashminne, som brukes til andre lagringsformål.

CPU-brikken har kodenavn Broadway og bygger på Gekko-prosessoren som vi finner i GameCube i dag. Det samme skal være tilfellet med GPUen, som bygger på Flipper-brikken som Nintendo bruker allerede. Både CPU og GPU er altså utvidelser av dagens arkitektur, med høyere klokkefrekvenser og andre forbedringer.

Diskene som spillene skal leveres på har 4.7 GB lagringsplass (8.5 GB hvis begge lagene brukes), altså noe tilnærmet dagens DVDer. I og med at Revolution ikke skal støtte HD-oppløsninger, bør denne kapasiteten holde i massevis (dagens GameCube-disker har bare plass til 1.5 GB).

revo-400-2

Hyggelig priset

I følge utviklerne vil denne relativt begrensede maskinvaren (sett i forhold til Xbox 360 eller PS3) også føre til lave priser. Det spekuleres i at prisen på Revolution vil ligge på mellom 149 og 99 dollar, altså blir den ikke dyrere enn rundt en tusenlapp. Blir disse prisene faktisk videreført til norske forhold, ser vi på en svært rimelig, brukervennlig og tilgjengelig maskin. Blir den nøkkelen til å virkelig fenge jenter, bestemødre og alle de som tradisjonelt ikke faller under de tradisjonelle gamer-kategoriene? Tiden får selvsagt vise.

Alt dette er naturligvis spekulasjoner som ikke er bekreftet av Nintendo offisielt. Vi vet ikke hvorvidt noe av dette er sant før en offisiell uttalelse kommer. Den fulle artikkelen kan du selv lese her.

Sannheten kommer

Det er uansett fortsatt mye som gjenstår. Nintendo selv har sagt at Revolution bare er kodenavnet, at maskinvaren mest sannsynlig vil se noe annerledes ut rent fysisk enn bildene vi har sett, og at kontrolleren har flere hemmelige funksjoner vi fortsatt ikke har sett. Det forventes at mer og mer informasjon vil dukke opp når vi entrer 2006, og det er bekreftet at det fullstendige bildet skal avdukes på E3 neste år (der forventer vi å få vite alt om lanseringsdato, spill som kommer og fullstendig funksjonalitet). Vi kommer naturligvis til å være tilstede der for å gi deg all relevant informasjon. Følg med!

Annonse