Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Damene kommer!

Damene gjør sitt inntog på gadget-arenaen. Nå står de for 50 prosent av innkjøpene og produkter blir skreddersydd for dem.

X2 StyleBook
Det er ikke uvanlig at Dells markedsføringsteam tar seg en tur til New York for å møte journalister. Noe mer uvanlig er det når journalistene kommer fra blader som Home, Ladies’ Home Journal, CosmoGIRL og Oprah Winfreys O.

Bred omtale i kvinnebladene

Reklamestrategien var heller ikke mislykket. I løpet av seks måneder etter framstøtet, hadde Dell fått omtale og anbefalinger i flere av bladene, inkludert Oprahs O at Home.

Dell er ikke den eneste teknologiprodusenten som har forstått av damer er en stor og uutnyttet kundegruppe. Samsung begynte for eksempel å teste sine produkter på damer. Resultatet ble blant annet Samsungs DuoCam, et kamera som tar video- og stillbilder på én gang. Kameraet ble også 40 prosent lettere etter at damene hadde sagt sitt.

Hedrer kvinnenes innflytelse

Samsung mener deres kvinnefokus er noe av årsaken til at selskapet har vunnet flere designpriser de siste årene. Peter Weedfald, selskapets markedssjef i USA, forklarer det på denne måten:
– Har du noen gang hørt en mann si: ”Jeg skulle ønske de laget dette produktet i en annen farge og gjorde det enklere å bruke”?

Flere nettbutikker, blant annet Best Buy, har også endret praksis for å tekkes kvinnelige forbrukere. Blant annet satses det på økt brukervennlighet og sterkt utvidet brukerstøtte.

Kilde:
Businessweek

Stikkord: digitalkamera, internett, lydogbilde, Mobil