Norge går mot tidenes kjøpefest på Internett. Ifølge en pressemelding fra Pressekontoret for Teller AS tyder forbruket på at det er liten tvil om at rekorden fra 2004 vil dobles.
– Nettkunder brukte snaut 400 millioner kroner i butikker som vi hjelper med kortbetalinger i november og desember i fjor. Kjøpelysten på nettet så langt i år har vært langt større enn forventet. Det ser derfor ut til at rekorden fra i fjor dobles, sier informasjonssjef Thomas Midteide i kortselskapet Teller AS.
Fortsetter å vokse
Tall fra Teller viser at det ble handlet for 84 millioner kroner i norske nettbutikker i november og desember 2002. Under tilsvarende periode i 2003 steg summen til 181 millioner, mens nordmenn under julehandelen i fjor la igjen 394 millioner kroner i norske nettbutikker.
– Siden 2000 har julehandelen på nettet tidoblet seg. Våre prognoser viser at trenden på ingen måte er avtagende. Vi anslår at doblingen vil fortsette også i de kommende årene, sier Midteide.
Annonse
Sikrere og bedre utvalg
Han tror hovedgrunnen til den kraftige økningen er at nordmenn har fått en lavere terskel for å betale med kort på nettet. Midteide peker også på at ny teknologi gjør det enda tryggere å betale på nettet, samtidig som utvalget i nettbutikkene har blitt langt bedre.
– Det har skjedd en enorm utvikling i både utvalg og leveringstid hos norske og utenlandske nettbutikker de siste årene. I tillegg er varene ofte billigere på nettet enn i butikken, sier Midteide.
Annonse
Annonse