Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettet tar over jula

For fjerde året på rad vil julehandelen på nett fordoble seg. I år vil nordmenn bruke hele 800 millioner på nettshopping før jul.

Julegaver
Norge går mot tidenes kjøpefest på Internett. Ifølge en pressemelding fra Pressekontoret for Teller AS tyder forbruket på at det er liten tvil om at rekorden fra 2004 vil dobles.

– Nettkunder brukte snaut 400 millioner kroner i butikker som vi hjelper med kortbetalinger i november og desember i fjor. Kjøpelysten på nettet så langt i år har vært langt større enn forventet. Det ser derfor ut til at rekorden fra i fjor dobles, sier informasjonssjef Thomas Midteide i kortselskapet Teller AS.

Fortsetter å vokse

Tall fra Teller viser at det ble handlet for 84 millioner kroner i norske nettbutikker i november og desember 2002. Under tilsvarende periode i 2003 steg summen til 181 millioner, mens nordmenn under julehandelen i fjor la igjen 394 millioner kroner i norske nettbutikker.

– Siden 2000 har julehandelen på nettet tidoblet seg. Våre prognoser viser at trenden på ingen måte er avtagende. Vi anslår at doblingen vil fortsette også i de kommende årene, sier Midteide.

Sikrere og bedre utvalg

Han tror hovedgrunnen til den kraftige økningen er at nordmenn har fått en lavere terskel for å betale med kort på nettet. Midteide peker også på at ny teknologi gjør det enda tryggere å betale på nettet, samtidig som utvalget i nettbutikkene har blitt langt bedre.

– Det har skjedd en enorm utvikling i både utvalg og leveringstid hos norske og utenlandske nettbutikker de siste årene. I tillegg er varene ofte billigere på nettet enn i butikken, sier Midteide.

Stikkord: internett