Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Norsk søkekrig

Det spisser seg til på nettsøkfronten, og den siste måneden har vi sett lanseringen av to nye tjenester spesielt rettet mot nordmenn.

Norsk søk
Joda, både Google, Yahoo, Fast og andre har egne norske varianter av sine sider, men hittil har Eniro stått ganske så alene om en dedikert, spesialtilpasset websøketjeneste for norske surfere med sin Kvasir.no.

To nye

Men de siste ukene har det blitt lanserte ikke mindre enn to helt nye websøketjenster, begge tydelig rettet mot norske internauter; Yelo.no og Se.no.

Begge har som uttalt mål å servere de beste og mest relevante treffene for norske brukere, og begge har basert seg på et ganske rent, tydelig Google-inspirert grensesnitt.

Fokus på relevans

Yelo.no kommer fra Findexa, samme selskap som står bak Telefonkatalogen, Gule Sider, og bedriftssøketjenesten BizKit.

– Et overveldende flertall mener at relevans er svakhet nummer én for mange av dagens søkemotorer. Vi har lagt ned store ressurser på at Yelo skal bli markedets ”smarteste” søketjeneste. Yelo skal være best på norsk, og den skal gi flest relevante treff, sier viseadministrerende direktør Wenche Holen i en pressemelding fra Findexa.

Fokus på relevans

Sesam.no er det mediegiganten Schibsted som står bak. Nøyaktig hvor Schibsted vil med sin søketjeneste kan du høre mer om i ITavisens Podcast 014, der vi har gjort et intervju med Sesam-sjef Mikal Rodhe.

[ Last ned ITavisen Podcast 014 her ]

Stikkord: internett