Hopp til navigasjon Hopp til innhold

TEST: Guild Wars

Etter å ha spilt Guild Wars virker nesten World of Warcraft en smule gammeldags.

2005 ser ut til å bli et definerende år for de store online-spillene. Storslåtte World of Warcraft trekker spillerne på nett i hundretusentalls, svært mange utgivelser både på PC og konsoll har online-komponeneter, og forventningene er skyhøye til kommende utgivelser de neste månedene (som for eksemepl Battlefield 2).

Oppi alt WoW-oppstyret kan det være vanskelig for andre fantasy online-rollespill å skinne gjennom. Det blir nok ikke minst en utfordring for Guild Wars, som i all sin spillbarhet og tekniske eleganse ikke gjør seg det spor mindre fortjent til hjertevarm mottakelse.


Se videoklipp fra Guild Wars

Lekkert!

Visuelt er Guild Wars tvers gjennom suverent. Detaljrikdommen i både omgivelser, monstre og spillerfigurer er overveldende, animasjonene er usedvanlig dyktig gjennomført, og spillet oser av profesjonell designglede fra ende til annen.

Grafikkmessig er dette bokstavelig talt en helt annen verden enn tungt stiliserte og noe underdefinerte World of Warcraft. Ikke misforstå, begge er usedvanlig underholdende online-spill. Men Guild Wars har fordelen av flottere grafikk, mer inkluderende story, og en langt gunstigere pris. Spesielt for de som planlegger å spille mer enn et par uker.

Spillet koster det samme som en ordinært fullpristittel, men ikke en krone mer. Du kan nemlig spille så lenge du vil online uten å betale noen form for månedsavgift for å spille. Dette er riktignok vanlig praksis for mer actionorienterte nettspill, men det har foreløpig vært vanlig å måtte betale opptil en hundrelapp i måneden for de store online-RPGene.

Et viktig insentiv for å bli med i en guild er å kunne løpe rundt i matchende kapper med laugets emblem.

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Teknisk sett er Guild Wars dessuten et lite vidunder. Man kan laste ned det man trenge for å komme igang på et par minutter over nettet, siden nye biter av spillet lastes inn fortløpende etterhvert som man utforsker nye områder. Til tross for fet grafikk og store landskap holdes lastetidene på denne måten nede på et imponerende minimum.

Bruken av serverressurser og båndbredde begrenses også ved kløktig veksling mellom «offentlige» spillsoner og områder som generes hver gang man starter et oppdrag. Byer, utposter og andre tettsteder fungerer som møtesteder der hundrevis av spillere kan se hverandre samtidig, men så snart du beveger deg utenfor byportene får du og dine lagkamerater en egen generert verden å boltre dere i.

Sosial spilling

Guild Wars klarer å legge maksimal fokus på samarbeid mellom spillerne. Du skal nemlig ikke springe rundt lenge i Ascalons ruiner på egenhånd før du innser at dette ikke er noe for enslige eventyrere. Her er du fullstendig avhengig av å finne de rette folka å gå på oppdrag med.

I motsetning til mange andre fantasy-spill kan du verken spille alver, orker eller vandød i Guild Wars. Valget ditt står i utgangspunktet mellom kriger, elementalist, jeger, monk, illusjonist, og necromancer. Du kan ha et av disse som hovedyrke og et annet som sekundær-profesjon, så muligheten for å ha en allsidig sammensatt karakter er gode.

Men den rette lagsammensettingen og gode taktikker er alfa omega for å få gjort kål på de mest krevende oppdragene. Har du derfor en spesialisert, kløktig oppdratt og omgjengelig rollefigur vil du garantert bli en ettertraktet lagkamerat.

Det høres muligens ikke så gøy ut å spille en legende monk uten mulighet for å slå fra seg noe særlig, men sverdsvingerne og flamme-magikerne på gruppa ville ikke holdt ut i ti sekunder i kampens hete hvis det ikke hadde vært for dine gudegitte helbredende krefter.

Kongens garde er alltid parat med sine mektige +3 flammepeniser

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Skulle man av en eller annen grunn likevel ønske å spille uten hjelp fra andre internauter, er det fullstendig mulig å løpe litt rundt på egenhånd med en håndfull datakontrollerte håndlangere ved din side – selv om det ikke er i nærheten av like moro, eller like effektivt.

Utfordrende og moro

Spillprogresjonen er også kløktig lagt opp. I motsetning til de fleste andre online-rollespill det er naturlig å sammeligne med, er det ikke suget etter å tjene erfaringspoeng og nye våpen som først og fremst holder deg gående. Oppdragene er nemlig spennende lagt opp, og det er gjennom å spille hovedoppdragene at du stadig «åpner opp» nye spennende deler av den enorme spillverdenen.

Rollefiguren din får riktignok sakte men sikkert bedre egenskaper, men enda viktigere er det at man har lært seg de riktige ferdighetene. Man begynner nemlig bare med et utvalg grunnleggende «skills», og en viktig motivasjonsfaktor er å finne ut hvordan man kan lære seg nye, nyttige ferdigheter. Noe av det som gjør det hele så interessant er nemlig at du foran hvert oppdrag bare kan velge ut 8 av skillsene dine, som du så er låst til så lenge oppdraget pågår.

Ikke minst er det viktig å ha «låst opp» de rette ferdighetene, enten det er mektige nye nærkampteknikker, evnen til å fremmane dødbringende isstormer eller å vekke dine falne lagkamerater fra døden, når du skal melde deg inn i et laug (guild) og begynne å kjempe mot andre lag i de mange arenaene. Hvis du ønsker, er det nemlig rikelig med muligheter for å teste ut lagtaktikkene i PvP (Player-vs-player)-modus. Men vær advart; konkurransen er knallhard.

Story-oppdragene i Guild Wars er varierte og krydret med mange cinematiske mellomsekvenser

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Anbefales

Guild Wars briljerer ved å være et drivende godt og digert rollespill, velbalansert enten du spiller kompetitivt eller som eventyrer og utforsker. Her ligger hundrevis av gledelig spilletimer og venter, uten at man trenger være pålogget døgnet rundt av den grunn.

Selv om det er naturligvis er fristende…

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt