Annonse


PS2-TEST: Second Sight

Second Sight kom faktisk som en positiv overraskelse ned i postkassa denne uka. Ikke mye jeg hadde hørt om dette spillet, men det jeg hadde hørt virket ganske middelmådig. Men det viste seg å ikke stemme.

Rene Dr. Mengele

Second Sight byr på en ganske interessant historie, selv om den innimellom kanskje har vel mange klisjeer. Man blir sendt ut på et militæroppdrag for å finne professor Viktor Grienko, en fyr som virker å være tatt rett ut fra boka om Josef Mengele.

Ikke akkurat en drømmeoppgave, for mye går galt på veien, men det vet man egentlig ikke. For man vet nemlig ingenting av historien når man setter i gang. Man våkner nemlig opp på en medisinsk forskninsglab, uten fnugg av hukommelse. Utover i historien faller imidlertid flere og flere biter på plass.

Nok et snikespill

Spillet kan til tider minne lite om Splinter Cell, der man sniker seg rundt i ganger, overrasker, angriper og slår ned motstandere. Man har også muligheten til å bruke pistoler og snikskytterrifler, som i lignende snikespill. Men vår helt, John Vattic, er en heller pysete kar, og «foretrekker» heller å benytte seg av andre metoder.

Annonse


I stedet for det enorme arsenalet med våpen man vanligvis har til rådighet har man i dette spillet psykiske krefter man bruker for å komme seg videre. Disse må brukes til å løse mange kinkige problemer. Spillet blir derfor en flott kombinasjon av adventure og action, som faktisk er veldig tilfredsstillende å spille.

Her ser du skjermbilder fra Second Sight på PlayStation 2

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Store krefter

Spillet begynner med et ganske begrenset register med psykiske krefter. Man kan kun flytte ting med tankene. Men i løpet av kort tid, får man tilgang til flere forskjellige krefter (totalt syv, mener jeg). Blant annet får man muligheten til å gjøre seg selv usynlig. En meget gunstig måte å snike seg rundt på.

Er det tomt for ammunisjon kan man allikevel ta knekken på den utømmelige mengden med motstandere som lurer rundt hvert et hjørne. Med et «Psi Attack» blir det en smal affære.

Til slutt får man også tilgang til «Projection», som gjør uoverkommelige hindringer overkommelige. Man kan for eksempel sende en «versjon» av seg selv på andre siden av en blokkert inngang for å gjøre ting den fysiske karakteren ikke klarer.

Godt for hodet

Måten de klarte å løse den utvilsomt vanskelige oppgaven med å utstyre en kar med psykiske krefter er smått genial. Langt bedre enn jeg regnet med da jeg først satt det inn i PS2-en min.

Er du ute etter et spill som gir god aksjon kombinert med litt hjerneføde er Second Sight veldig bra. Det krever en god del tankegang for å komme forbi noen av hindringene, men det er jo bare en bonus nå som høstværet snart er på vei.

Annonse