Foto: Per Ervland

Annonse


Digital speilrefleks tar av

Foto: Per ErvlandI løpet av årets første syv måneder ble det solgt 7.200 digitale speilreflekskameraer. På samme tid i fjor var salget så vidt i gang med 1900 kameraer.

– Når flere merker og modeller blir å finne under 10.000 kroner, vil salget øke ytterligere, sier informasjonssjef Knut Førsund i Fotorådet i en pressemelding. Vi estimerte tidlig at vi i 2004 ville selge 15 000 digitale systemkameraer, og det tallet vil vi helt sikkert passere.

– Vi ser også at speilreflekskameraene kan jobbe stadig raskere og ta flere bilder i serier før de må pause litt. Dette, sammen med hurtigere autofokus, er også en viktig utvikling for mange brukere.

Filmbaserte speilrefleks taper terreng

Det ble i løpet av de syv første månedene i 2003 solgt 10.100 filmbaserte speilreflekskameraer. Det store salget skyldtes blant annet kampanjer med svært lave priser. Men ettersom prisene på tilsvarende digitale kameraer faller, er trenden nå snudd.

Annonse


– De mulighetene som de avanserte digitalkameraene i dag byr på overgår alt hva filmbaserte kameraer klarer. Det er blant annet mulig å påvirke farger, kontrast, skarphet og lysfølsomhet fra bilde til bilde. Men for dem som vil ha det enkelt, så finnes det en rekke modeller hvor det stort sett bare er å slå på kameraet og trykke på utløseren, sier Førsund.

Rekordsalg

Med fallende priser og stadig nye, innovative muligheter, har salget av digitalkameraer økt med rundt 60 prosent pr 31.juli sammenliknet med i fjor. Totalt ble det solgt 215.00 digitalkameraer i Norge i årets syv første måneder.

I tillegg ble det solgt 16.000 filmbaserte kameraer. På toppen av isfjellet rager engangskameraene, med hele 642.000 solgte per 1.august.

Kamerasalget ligger 23 prosent over fjoråret og har aldri vært større. Sett i forhold till folketallet, er det kun Japan som solgt flere digitalkameraer enn oss.

(ITavisen Business)

Annonse