Overtakelsen av Tiscali kan medføre at Telenor anses være en aktør med dominerende markedsmakt og overtakelsen er derfor avhengig av Konkurransetilsynet godkjennelse.
Men Telenor skriver i en pressemelding at de ikke tror konkurranseintensiteten blir påvirket av oppkjøpet verken med hensyn til pris- eller markedsutvikling. Årsaken er ifølge Telenor at det norske bredbåndsmarkedet er i sterk vekst. Kundetilfanget estimeres øke med mer enn 200.000 nye privatkunder i år. Det er i dag ca. 150 leverandører i markedet, og priskonkurransen er relativt sterk.
– Naturlig å overta
– Tiscali har vært en videreselger av Telenors produkter, og når morselskapet nå velger å trekke seg ut av det norske markedet er det naturlig for oss å overta og videreføre kundeforholdene, sier Morten Karlsen Sørby, konserndirektør i Telenor i en pressemelding. Vi imøteser konkurransemyndighetenes behandling av saken og håper på en rask avklaring.
Tiscali har 45.000 kunder i Norge, henholdsvis 18.000 ADSL-kunder og 27.000 kunder med oppringt Internett. Både Tiscali og Telenor har et landsdekkende tilbud, og for kundene vil en overtakelse foregå uten praktiske konsekvenser.
Annonse