Foto: Martin Sivertsen

Annonse


Norsk Tipping spiller safe

Foto: Martin SivertsenTippetjenestene online blir nesten ikke brukt, og tipping på mobilen er enda ikke på plass. Konkurransen fra utenlandske gamblingselskaper er heftig. Men Norsk Tipping ønsker slettes ikke gå mer aggressivt til verks, forklarer adm. direktør Reidar Nordby Jr.

Det er en travel tid for Norsk Tipping, ikke minst forbundet med utrullingen av ti tusen nye spillemaskiner som fullstendig skal ta over for dagens gevinstautomater over hele landet.

Lite nettspilling

Men samtidig som automatmonopolet sikres i puber og daglivarebutikkene spisser konkurransen fra andre spilleaktører seg til på nettet, der reglement og lovverk ikke klarer å sette like klare grenser.

Selv om Norsk Tipping håver inn milliarder hvert år gjennom komminsjonærene, går det nemlig ikke på langt nær like godt på nettet. Da spilletjenestene ble lansert på nettsidene for drøyt to år siden spådde det statseide selskapet at de ville omsette for 400 millioner kroner året innen 2005 (iflg. Dagbladet). Dette målet ligger fremdeles fjernt i horisonten, etter dagens tall å dømme: omtrent 100.000 registrerte la i 2003 igjen 160 millioner kroner på www.norsk-tipping.no. Hittil i år har nettstedet bare omsatt for 160 millioner – bare småpenger sammenlignet med de over tre milliardene som har rullet inn over disk.

Annonse


– Det er en forsvinnende liten del av omsetningen vår som skjer på nettet, bekrefter adm. direktør i Norsk Tipping Reidar Nordby Jr, som mener det er statsaktørens hensyn til sikkerhet og ansvarlighet som er årsaken til seigheten på nett.

– Jeg tror ikke det fins noen mer velegnet produktgruppe enn spill å levere på Internett. Det er jo ingen fysiske varer å levere. Men selv om vi kunnet storme inn i denne kanalen, har vi i stedet valgt å gå forsiktig fram.

Smart men tungvint

Særlig er det løsningen med smartkort som har sørget for at så få har latt seg friste av nettspilltilbudet. For å kunne spille Lotto, Oddsen, Tipping eller noen av de andre spillene fra PC-en sin må man først gå inn og registrere seg, og så vente noen dager på å få tilsendt betalingskort og magnetkortleser. Dessuten må man møte opp i egen person og legitimere seg på posten for å få pakken utlevert. Det er kanskje ikke så vanskelig å skjønne hvorfor mange i stedet henfaller til pengespill hos utenlandske konkurrenters nettsteder, som gir større utbetalinger og aksepterer vanlig betaling med kredittkort.

– For oss er det fullstendig uaktuelt å bare bruke vanlig VISA-kort som betalingsmiddel. Vi valgte i stedet å ta i bruk en smartkort-løsning. Mange synes dette er å gå litt langt, men hver gang vi hører om en ny nettsvindel-episode blir vi tryggere på at vi har valgt rett, sier Nordby til ITavisen.

Man kan også stappe smartkortet inn i digitaltuner-boksen og tippe på TV-skjermen, men i likhet med nettet er prosessen en smule treg og tungvint.

Skjermbilder fra Norsk Tippings nye Multix-spilleautomatene, som skal erstatte dagens spilleautomater i hele landet.

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Ny løsning

Til høsten ser det derimot lysere ut for norsk-tipping.no. Da kommer nye, enklere smartkort-løsninger som du kan få utlevert på stedet i tippebodene rundt omkring.

– Den første løsningen var litt tungvint, og ble oppfattet som for komplisert. Men vi kommer nå med en ny light-versjon, der du får kortet over disk hos kommisjonærene. Jeg tror på sikt vi vil se at brukerterskelen på nett vil gå ned, mens kravet til sikkerhet vil gå opp.

Global konkurranse

At konkurrentene fremdeles vil kunne tilby høyere utbetalinger og bedre odds er det derimot ikke sikkert man får gjort noe med i første omgang. Norsk Tipping har ingen planer om å bli mer kompetitive på dette punktet.

– Lovverket i Norge er veldig tydelig, og jeg mener det går en klar skille når online-tjenester legger ut spill på norsk språk. Vi kan ikke si at dette er OK. Vi føler ikke sympati med at selskaper som Unibet og Ladbrokers skal ha sugerør inn på det norske spillmarkedet. Vi kunne naturligvis konkurrert, men vår oppgave er å sikre regulering og ansvarlighet, understreker Nordby.

– Det er opp til myndighetene å innføre tiltak så vi slipper slike situasjoner. Vi ønsker ikke å bli oppfattet som et slags politi i så måte.

Mobiltipping drøyer

Norsk Tipping har heller ikke hastverk når det gjelder mobiltjenester, selv om det er bestemt at dette er en kanal som ikke kan ignoreres. <å>– Mobiltelefon har jo 100 prosent dekning blant norske tenåringer, og dette går bare fortere og fortere. Vi må følge forbrukerne, og ikke være et passivt monopol. Mobilen kommer til å bli en meget viktig kanal i fremtiden, og sammen med kommisjonærene sannsynligvis den viktigste.

Men nøyaktig NÅR man skal tilby mer avanserte ting enn lottotall via SMS er ikke godt å si. Igjen er det rollen som monopolist som er årsak til den reserverte holdningen. Pilot-prosjektene går sin gang, men ingen lanseringsdatoer for nye mobiltjenester er satt. Norsk Tipping understreker at det ikke er tekniske hindre som er årsaken til tregheten, men snarere utfordringen om hvordan man skal gjennomføre mobiltipping på en ansvarlig og sammfunstjenlig måte.

– I vår rolle som statsregulert selskapet er det ikke bare å lansere tipping på mobilen. Vi må ha systemer på plass som ivaretar ansvarligheten og blant annet forhindrer spilleavhengighet. Med en enarmet banditt i lomma kan jo hvem som helst spille seg fra gård og grunn, sier Nordby Jr.

Fokus på sikkerhet

I juni måned mottok Norsk tipping 31.420 epost-virus og 36.870 spam-mail. Hver måned registreres i tillegg omtrent 10.000 direkte eller indirekte tilfeller av «uønsket aktivitet» på nettverket. Det dreier seg både om automatiske portscanne-programmer, såvel som direkte angrepsforsøk rettet spesifikt mot tippemonopolistens maskiner.

– Sikkerhet er veldig viktig for oss. Vi følger med på virusfronter, og oppdaterer våre systemer kontinuerlig. Hittil har vi ikke registrert et eneste vellykket hackeforsøk på våre systemer, forsikrer pressetalsmann Pål Enger.

Med servere som på sitt mest aktive – lørdag ettermiddag – mottar 600 transaksjoner i sekundet, der hver eneste én har en potensiell verdi på mangfoldige millioner, er det klart at IT-sikkerhet står i fokus.

– Én dag ute av drift ville vært katastrofe. Vi jobber kontinuerlig med sikkerheten, og har paralelle systemer speilet mot lotteritilsynet. Skulle den minste uoverenstemmelse oppstå, blir det umiddelbart sjekket opp, sier adm. direktør Reidar Nordby Jr.

Annonse