Annonse


TV ut – nettet inn

Hollywood leter alltid etter hippe mennesker som kan påvirke andre til å gå på en spesiell film. Derfor har den amerikanske filmindustrien valgt å bruke en stadig økende sum penger på nettet, i stedet for tradisjonelle medier som TV eller aviser, skriver Wired News.

Drastisk økning

De store filmstudioene brukte kun 1,3 prosent av sitt 6,76 milliarder dollar (47 milliarder kroner) store markedsføringsbudsjett på nettet i 2003. Dette sier ekspertene kommer til å øke drastisk de neste årene.

Dette er noe Hollywood er nødt til å gjøre. Unge menn og annet ønsket publikum ser ikke lenger på TV, samtidig som de ikke bruker aviser på samme måte som før til å finne filmanmeldelser eller kinotider, ifølge undersøkelser gjort av bransjen.

– Dette er et viktig tema som gjør alle skikkelig svette om dagen. Det er viktig å merke seg for alle i reklamebransjen, siden dette indikerer en endring i vaner, sier analytiker Juliana Deeks hos Jupiter Media.

Annonse


Leser om film på nettet

Ifølge Deeks viser tallene at en tredjedel av alle voksne foretrekker å lese filmanmeldelser og finne kinotider på nettet, fremfor via TV, radio, magasiner eller aviser. Når det gjelder den yngste gruppen er tallene enda høyere.

Hele 47 prosent av de mellom 18 og 24 år foretrekker nettet, mot 33 prosent blant de fra 35 til 44, og 24 prosent blant de mellom 45 og 54.

Nye metoder

Det er grunnen til at filmstudioene prøver ut nye måter for å tiltrekke seg dette publikumet. De prøver seg blant annet med å legge ut filmklipp som er mye lengre enn de vanlige trailerne. Man lager også oftere portaler på nettet der man får tilgang til unikt innhold.

– Det har blitt flere og flere sofistikerte måter for å motivere folk til å kjøpe billetter på, sier Doug Hirsch, som er sjef for Yahoo Movies.

Ikke minst så man det på kampanjen for The Day After Tomorrow, der man fikk innhold servert ut fra hvor han kom fra. Dersom man bodde i Los Angeles fikk man se en film der en tornado angrep byen, mens de fra New York måtte nøye seg med en ny istid, skriver Wired News.

Annonse