Annonse


«Gir bort» 13 milliarder

Partnerprogrammet omfatter alle kategorier av partnere som eksempelvis distributører, systemintegratorer og selskap som utvikler programvare for Windows, melder ComputerSweden.

Storsatsing

Helt nytt i programmet er en stor investering i forretningsområdet Microsoft Business Solutions, MBS. Selv om MBS er det minste virksomhetsområdet av de sju Microsoft har, vokser det samtidig raskest.

Microsofts optimisme for produkter som Navision, Axapta og Microsoft CRM er stor. Det er derfor ikke overraskende at det er partnere innen Microsoft Business Solutions som får den største økningen i sine ressurser.

Bedre kontakt

For eksterne Windows-utviklere innebærer programmet at det skal bli lettere å få kontakt med Microsofts egne utviklere.

Annonse


– Vi utvikler et nettverk slik at det blir enklere for utviklerne å få personlige kontakter hos Microsoft, sier Allison Watson.

Kamerat Ballmer

Samtlige ansatte hos Microsoft skal stille mer opp for sine partnere. Selv Steve Ballmer har registrert seg og stiller opp som »kompis».

Partnerprogrammet innebærer også at Microsofts datterselskap skal bidra med ressurser til lokale partnere.

– Våre datterselskap skal sette av 35 prosent av sitt budsjett for markedsføring til lokale partner, sier Watson.

Mye til utdanning

Hvordan investeringene skal fordeles mellom ulike aktiviteter som salgsstøttet og teknisk support vil ikke Watson fortelle. Men det er tydelig at en stor del av ressursene vil gå til utdanning av partnerne.

– Mye av utdanningen skjer online, sier hun.

Microsoft har 800.000 partnere rundt om i verden. Microsoft estimerer at det totale markedet for selskapets partnere er verdt ca 55 milliarder dollar.

Annonse