Analysebyrået Point Topic har gjennomført en undersøkelse som rangerer Norge som det åttende raskest voksende bredbåndsmarkedet globalt sett. Malaysia vokser raskest med en vekst på 50 prosent i første kvartal, mens Norge endte opp 18 prosent i samme periode, ifølge Dagens Næringsliv.
Telenors spådommer
Konserndirektør Morten Karlsen Sørby i Telenor tror veksten i det norske markedet vil fortsette som den har gjort hittil i år. Dersom man tar med bredbånd gjennom kabel-tv tilsier det at omkring 530.000 husstander har bredbånd ved årets slutt.
– Jeg tror veksten blir på mellom 60 og 70 prosent for året, sier han.
Store utfordrere
Catch Communication med Kjell Ivar Hansen i førersetet tror veksten vil bli enda større. Han antar at totalmarkedet vil ende på mellom 550.000 og 600.000 bredbåndsbrukere i 2004.
Annonse
– Vi ser en betydelig vekst i privatmarkedet, men også bedriftene knytter seg mer og mer opp med bredbånd, sier Hansen.
NextGenTel antar samme vekst som Telenor for året.
– Vi tror på mellom 175.000 og 225.000 nye bredbåndsbrukere totalt sett ved årsskifte, sier Morten Ågnes i NextGenTel.
(Artikkelen er hentet fra vår søsterpublikasjon ITavisen Business)
Annonse