– Vi ønsker en ennå større bit av markedet, og det får vi med våres seneste prisutspill, sier underdirektør Henrik Larsen i det Debitel-eide Smarttalk ifølge Jyllands-Posten.
Kostbar konkurranse
Med lanseringen går Debitel direkte etter å ramme konkurrentene på pengepungen. Tidligere har Debitel uttalt at man kan forvente at minst to konkurrenter dukker under i 2004.
– Hvis våres nærmeste konkurrenter reduserer sine priser for å matche våres priser, vil det for eksempel koste Telmore et tosifret millionbeløp i tapt omsetning og inntjening, men det vil være markante omsetningsreduksjoner og tap over hele linjen, fortsetter Henrik Larsen.
1.000 sms
Smarttalk krever et minimumsforbruk på 50 kroner i måneden. Er forbruket lavere, må man minimum betale 25 kroner.
Annonse
Etableringsavgiften er 99 kroner. For det er 1.000 tekstmeldinger inkludert.
Norge følger etter
Også i Norge har konkurransen blitt tøffere. Det er spesielt de nettbaserte kontantkortene som driver prisene ned. Faktisk viser det seg at flere av disse kontantkortene mer enn matcher mobilabonnementene på pris- de er faktisk billigere.
Telekom-analytiker John Strand er ikke overrasket over utviklingen i det norske markedet i forhold til det danske.
– Det er det jeg hele tiden har sagt. Vi ser det samme i Finland, og det samme begynner å skje i Sverige. Det kommer derfor til å hende i Norge også, sier han.
(Artikkelen er hentet fra vår søsterpublikasjon ITavisen Business)
Annonse