Hopp til navigasjon Hopp til innhold

IP-telefoni uten avgift

Nykommeren Televoip tar opp konkurransen med Telio og IP 24 om å kapre kunder på IP-telefoni. Abonnementet er uten månedsavgift eller gebyrer.

IP-telefoni
– Målet er å få 3.000 kunder i løpet av høsten. I forhold til våre konkurrenter er vi mer moderate i hvor mange kunder vi klarer å få i år, sier daglig leder Jonny Svensson i Televoip Communications.

Norges rimeligste

Televoip baserer seg på en prismodell med forhåndsbetalt bredbåndstelefoni. Det gir en tjeneste uten faste kostnader, uten irriterende etableringskostnader og med lave tellerskritt.

– For å holde Norges laveste fasttelefonipriser trenger vi å ha en positiv kontantstrøm. Vi vil ha kunder som betaler for tjenesten vår, noe vi sikrer ved forhåndsbetalte abonnement, sier Svensson.

Sparer penger

Brukeren må selv kjøpe en adapter eller IP-telefon, men når dette er anskaffet betaler brukeren kun for tellerskrittene. Ifølge selskapets hjemmeside kan man ringe en halv time hver eneste kveld og slippe unna med en hundrelapp i måneden.

– I tillegg kan kunder spare 30-35 prosent på utenlandssamtaler i forhold til de store teleoperatørene per i dag, sier Svensson.

Televoips abonnementskonsept er basert på det samme som stadig dukker opp i mobilmarkedet.

– Kunden administrerer alt ting selv via nettet. Det sparer vi mye penger på, sier Svensson.

Lanseres i august

Televoip satte 25. juni i gang en prøveperiode av abonnementet. Den vil gå frem til lanseringsdatoen 1. august. Og interessen har ikke latt vente på seg.

– Omkring 500 stykker har meldt seg på prøveprosjektet i løpet av fire dager. Men vi har 3.000 kunder i kundedatabasen, sier Svensson.

Målgruppene er yngre mennesker som for eksempel studenter, men også forretningsfolk ligger innenfor kjernegruppen.

– Vi henvender oss mot grupper som er habile PC-brukere. Men det er jo ikke slik at alle kundene nylig har flyttet fra barnerommet, vi har kunder som faktisk er født på 1920-tallet, sier Svensson.

Bedriftsmarkedet neste

Selskapet har bestemt seg for å tilnærme seg bedriftsmarkedet. I løpet av høsten vil satsingen intensiveres.

– Vi retter oss mot bedrifter med opptil 10 til 15 ansatte. Det er spesielt ansatte med hjemmekontor som kan dra nytte av vår løsning, men også forretningsfolk på farten vil spare mye penger på å ringe med lokaltakst, sier Televoip-sjefen.

Konkurransen intensiveres

I Norge har Telio tilbudt ip-telefoni til privatmarkedet siden nyttår. De har sagt de skal kapre 50.000 kunder i løpet av året. I august starter ikke bare Televoip opp med sin konkurrerende virksomhet, men også IP 24.

Telenor har begynt å røre på seg. Telegiganten selger allerede ip-løsning til bedrifter, men har bekreftet at de innen jul vil lansere et tilbud til privatmarkedet. Televoip-sjefen tror likevel det er plass til selskapet i markedet.

– Vi ser på konkurranse som positivt, og mener konseptet vårt er topp for forbrukerne, avslutter han.

Stikkord: internett