Foto: Martin Sivertsen

Annonse


Asono – norsk dingsemaker

Foto: Martin SivertsenAsono er et av relativt få norske selskaper som designer og setter sitt eget merkenavn på forbrukerdingser.

Selskapet har gjort suksess med flere av sine bærbare MP3-spillere, som blant annet når de store massene gjennom storkanaler som Elkjøp og Datakjeden, og håper nå også å gjøre seg til et respektabelt merkenavn innen mer brunevareorienterte produktkategorier.

– B&O-følelse til lavpris

Selskapets DVD-spiller DVDX70 er et godt eksempel på hvordan Asono ønsker å nå frem med sine produkter.

Spilleren er stilren i designet, forbrukervennlig priset (1.500,- kr) , og i stand til å spille av alt man skulle ønske seg fra kommersielle Sone 1/2-filmer og hjemmebrente DVD-plater til MP3, WMA og populære videoformater som DivX og Xvid. Produktet er både velutstyrt og elegant, og har blitt godt mottatt både av kunder og produkttestere i media.

Annonse


– Vi prøver å treffe et slags mellomsegment hos forbrukerne. Et sted mellom Bang & Olufsen og superbillige Taiwan/Kina-produkter. BEO-følelse til en god pris om man vil, sier utviklingssjef Mads Høyby, en av ni ansatte ved Asonos hovedkvarter ved Youngstorget i Oslo.

Foreløpig ser det ut som om strategien holder. Asono omsatte i 2003 for 8.134.000,- kroner, og hadde et driftsresultat på 800.000,-.

– Vi har tjent penger fra dag én. Vi som startet selskapet har knyttet gode kontakter i Asia fra tidligere konsulentjobber, og mener vi er dyktige til å finne de beste og mest kostnadseffektive måtene å gjøre ting på. Vi har for eksempel gode profit-sharing-avtaler, og gunstige kontrakter med fabrikker i Kina, Korea og Taiwan, sier Høyby.

Lommevideo

På sensommeren står en rekke nye lommespillere klare for lansering. Hvis alt går etter planen vil Asono for eksempel være svært tidlig ute med å introdusere lommevideo på det norske markedet.

Den kommende Asono Media Hub har 20 GB harddisk og kan i tillegg til musikk spille av film i MPEG-4/DivX/Xvid på sin 3.5-tommers TFT-skjerm. Lillebroren spiller av film på en enda mindre 1.8″-skjerm fra 1 gigabyte flashminne. Mange av de nye modellene vil også fungere som digitale fotoalbum, siden støtte for USB On-The-Go gjør at man kan flytte bilder direkte fra digitalkamera over til lommespilleren uten å gå via PC.

Mot norsk design

Det er naturligvis en utfordring å skulle konkurrere med tungvektere som Apple, Sony og Creative, men Asono håper altså å få flere ben å stå – ikke bare gjennom DVD-spillere, men også flatskjerm-TVer, digitalkamera, og digitale DAB-mottakere. Hjemmekino-projektorer er også et mulig utvidelsesfelt.

Et av triksene som skal gi produktene gjennomslagskraft er å sette arbeidet med produktenes visuelle uttrykk til norske designere.

– Vi jobber tett med våre forsknings- og utviklingsavdelinger til våre partnere i Asia, men det er viktig for oss å gi et mer «nordisk preg» på designet. I svært kompetitive elektronikkmarked som Japan ender mange produktene opp med blinkende neonlys og andre designelementer som får de til å stikke seg ut, men det er ikke dermed sagt at dette nødvendigvis er hva forbrukerne her hjemme ønsker seg, sier Høyby.

Asono har nå nye dingser på tegnebrettet hos designhus som Norway Says, som er mest kjent for møbeldesign, og Haeride Designmill. Her jobbes det blant annet med DAB-radio, MP3-spillere og DVD-spillere med brenner og harddisk, som alle ventes i handelen nærmere juletider. Fra da av skal stadig flere av Asonos forskjellige produkter bli «helnorske».

– Alle våre produkter skal til slutt over til eget design, lover Høyby.

Annonse