Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Kundene svikter Nokia

Nokia-telefoner er ikke lenger hva de var. Det mener i hvert fall kundene, som sendte markedsandelen ned til 28,9 prosent i første kvartal i år.

Nokia 3220

Nokia skulle opp i en markedsandel på 40 prosent, lovte konsernsjef Jorma Ollila. De nådde 38. I løpet av et par år har markedsandelen stupt med rundt ti prosentpoeng til under 30 prosent.

«Disconnecting people»

Nye tall tyder på at slagordet «connecting people» i virkelighetene nærmer seg «disconnecting people». Kundene løper ikke lenger etter det tidligere top-hit-telefonmerket.

I første kvartal falt markedsandelen til 28,9 prosent, ifølge Gartner.

Tallene ble publisert av nyhetsbyrået Reuters i dag. I følge rapporten har markedsandelen i løpet av ett år falt med over fem prosentpoeng fra 34,6 prosent.

Vil ikke kommentere

– Jeg kan ikke kommentere andre rapporter enn de vi har offentliggjort. Vår rapport fra april viser en markedsandel på 35 prosent, og vi kommer med nye tall i juli, sier Anna Svensson, informasjonsdirektør i Nokia Skandinavia.

– Vi har fremdeles et overgripende mål om å nå en markedsandel på 40 prosent, men vi har ikke satt noen tidsramme for dette, sier hun. På det meste lå Nokia på en markedsandel på mellom 37 og 38 prosent. Nokia rykte har blitt svekket etter at det har blitt funnet feil ved svært mange telefoner, dårlig service og batterier som eksplodererer.

Totalsalget steg

Fallet blir enda mer alvorlig når man ser på den kraftige økningen av totalsalget av mobiltelefoner i samme periode. Fra første kvartal i fjor til første kvartal i år steg salget med hele 34 prosent på verdensbasis. NOkia selger også noe mer, men langt mindre mer enn konkurrentene.

Totalt ble det solgt 153 millioner telefoner i første kvartal. prognosene for hele 2004 har økt fra 520 til 600 millioner.

De langt mindre konkurrentene Motorola og Samsungs markedsandel steg med rundt to prosent. De har nå en markedsandel på henholdsvis 16 og 11 prosent. Gartner-undersøkelsen omfatter sluttbrukersalg, og er foretatt uavhengig av Nokia.

Stikkord: Mobil