Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Bedre kvalitet på mobiler

For en stund tilbake var det mange som klagde på dårlig kvalitet på mobiltelefonene sine. Elkjøp hevder nå at kvaliteten er bedre enn før.

Nokia 7200
For en tid tilbake var det mye oppstyr rundt kvaliteten på mobiltelefonene. Blant annet ble det sagt at Nokia slet mye med kvaliteten på sine telefoner. To Nokia-telefoner endte stadig på verksted, mens en av tre telefoner totalt trengte service, skriver digi.no.

Sen service

Det virker nå som om dette har bedret seg. Ifølge Elkjøp, som er Norges største forhandler av mobiltelefoner, har produsentene skjerpet seg. Dårlig omtale i mediene, samt dyre reparasjoner har ført til at kvaliteten har bedret seg.

– Kvaliteten er jevnt over blitt bedre. Nokia lager bedre produkter og har begynt å forholde seg til at det er minst to års reklamasjonstid på mobiltelefoner, men det går fremdeles tregt når det skjer noe, sier Pål Veldal, som er nordisk salgsdirektør for tele i Elkjøp.

Allikevel er det nok også andre grunner til at det har blitt mindre service på telefonene. Det har ifølge Vedal blitt kjørt kampanjer for å få kundene til å forstå hvordan telefonene bør behandles, slik at man har fått bukt med noen av problemene rundt fuktighet og ødelagte skjermer.

Beste fra Asia

Det er fremdeles forskjeller på kvaliteten mellom produktene til de forskjellige mobilprodusentene. Elkjøp vil ikke oppgi de konkrete tallene på hvilke telefoner som blir levert inn mest. Allikevel kan han røpe hvilke telefoner som det virker som har best kvalitet.

– Siemens og de asiatiske leverandørene som Panasonic, LG og Samsung har veldig god kvalitet, sier Pål Vedal til digi.no

Stikkord: Mobil