Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Microsoft-«iPod» til 330 kroner

Microsoft har sett seg grundig lei på at Apple dominerer nettmusikk-markedet med iPod og iTunes. Nå slår de fryktelig tilbake – med rene dumpingpriser.

MSN Music logo
Yusuf Mehdi, som er nestleder i Microsofts MSN-selskap, sier til den amerikanske avisen Denver Post at Microsoft om kort tid vil begynne å selge en spiller til 50 dollar – om lag 330 norske kroner.

80 prosent lavere

I følge Mehdi skal spilleren ha både design og brukervennlighet som ikke ligger noe tilbake for iPod. Spesifikasjonene før øvrig sier han ikke noe om. Heller ikke om spilleren er utstyrt med fastminne eller harddisk.

Microsoft kommer i følge avisen med flere modeller i løpet av året for å lansere sin nedlastingstjeneste for musikk, MSN Music. Stikkordet er bunnpris – opptil prosent lavere enn markedslederes Apple, som tar fra om lag 3000 til 5000 kroner for sin fullblods iPod.

Microsoft-merke

iPod Mini, som ennå ikke har kommet til Norge, ligger betydelig lavere (1600 kroner i USA). Men heller ikke her er det snakk om noen få hundrelapper, slik Microsoft legger opp til.

Spillerne vil i følge Denver Post bli markedsført under Microsoft-logoen. Det er ikke kjent hvem som produserer dem, men de superbillige spillerne skal også være lisensiert ut til andre selskaper.

Microsoft-utgavens urealistisk lave pris henger trolig sammen med subsidier for å kapre kunder til MSN Music. Det er usikkert om tilbudet kommer til å gjelde i Norge.

Oppdatert: Det viser seg i ettertid at Denver Post har misforstått hva Yusuf Mehdi faktisk fortalte dem. Hva han egentlig sa kan du lese HER.

Stikkord: fildeling, internett, lydogbilde