Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telenor bryter tidsfrist

Telio har tilbudt oss en reduksjon i telekostnadene ved å ta i bruk IP-telefoni. Nå viser det seg at Telenor ikke slipper kunder over til Telio så raskt som de skal.

IP-telefoni
Telenor opplever at en rekke kunder vil bytte teleleverandør, til selskaper som tilbyr såkalt IP-telefoni. Men det viser seg at Telenor bremser kundeflukten ved å holde kunder hos seg lenger enn de har lov til, skriver Aftenposten.

Sliter med overføring

IP-telefoni benytter en bredbåndstilkobling til å ringe med, noe som gjør kostnadene minimale. Når blant annet Telio, som tilbyr dette produktet, bare krever en fast avgift er det forståelig at kundene vil bytte leverandør. Problemet er bare at de vil ha med seg telefonnummeret sitt.

I og for seg ikke noe stort problem. Telenor og andre selskaper har hele fem dager på seg, ifølge loven, til å overføre telefonnummer til den nye leverandøren. Men dette klarer de tydeligvis ikke.

Lang ventetid

Minst 1 500 kunder hos Telenor har forsøkt å overføre nummeret sitt til Telio, men har støtt på trøbbel. Nummeret har ikke blitt overført i tide, og de som har blitt hardest rammet av dette problemet må vente helt til slutten av juni for å få nummeret sitt overført.

– Dette får Telenor fikse umiddelbart. Vi vil kreve at Telenor til enhver tid kan ta unna volumene som kommer. Overføring av nummer er en ufravikelig rett Telenor-kunder har, sier viseadministrerende direktør Rune Strømmen i Telio til Aftenposten.

Et annet problem er at kundene som har blitt rammet av dette må betale abonnement hos både Telenor og Telio etter at fristen har gått ut. Telenor avviser visstnok at de vil erstatte disse kostnadene får kundene som ufrivillig har fått dette problemet.

Stikkord: internett