Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Jukset seg til søketreff

Søkemotorene Google og Yahoo har svartelistet WhenU etter at selskapet manipulerte søkeresultater med en teknikk kalt «cloaking».

Google dopreklame
Det var Harvard-studenten og antispionvare-aktivisten Ben Edelman som avslørte WhenUs aktiviteter.

Enkel metode

«Cloaking»-teknikken er så enkel at den nesten er latterlig. Den går ut på å klippe reelle nyhetsmeldinger fra for eksempel CNN eller News.com og legge dem inn i eget materiale.

Når disse meldingene blir tagget på en bestemt måte, vil søkemotorer som Google og Yahoo tro at det dreier seg om meldinger fra de store nyhetsleverandørene – ikke om reklame.

Innhold i forkledning

Innholdet som søkemotoren «ser» er med andre ord helt forskjellig fra det som kommer opp når du klikker på linken.

Ben Edelman beskriver metoden i detalj på sitt nettsted.

– Brukte eksternt firma

WhenU hjalp på denne måten flere av sine kunder med å komme seg opp i søkeresultatene på Google og Yahoo. Vanligvis er dette noe som annonsører må betale søkemotorene store penger for. Søkemotorer lever for en stor del på betalt ranking.

WhenUs direktør Avi nader unnskylder seg i følge News.com med at det var et eksternt firma som gjorde jobben for dem, og at kontakten md dette firmaet nå er brutt.

Stikkord: internett