Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Pepsi/iTunes-fiasko

Pepsi og Apple skulle dele ut 100 millioner gratis iTunes-låter til amerikanere. Fredag ble kampanjen avsluttet i all stillhet.

Pepsi iTunes
I følge Apple ble bare 5 millioner låter gitt bort under kampanjen. For å få en gratis låt, måtte du ha en Pepsi-kork med en kode på. Ved å logge deg inn med denne koden, kunne du hente låten med iTunes.

Solgte ikke mer brus

Apple føler seg sikre på at kampanjen skapte økt blest, men er usikre på om de virkelig solgte flere låter på denne måten. Mest skuffet er Pepsi, som ikke kan rapportere om noe økt salg av sin leskedrikk blant amerikanske ungdommer under kampanjen.

Kampanjen ble til dels underminert av at det var relativt lett å avsløre koden uten å kjøpe Pepsi-flaskene.

Apple satser nå på en lignende avtale med iskremprodusenten Ben & Jerry´s, om enn i langt mindre skala.

Stikkord: lydogbilde, programvare