Virus vignett

Annonse


«Sasser» tok knekken på If

Virus vignettPå If skadeforsikrings kundetelefon og hjemmesider melder selskapet om at det er lang ventetid grunnet problemer med IT-systemene, skriver TV 2 Nettavisen.

Fungerer fremdeles

IT-avdelingen jobber nå febrilsk med å fikse problemet. I hovedsak skal det være datasystemene hos If skadeforsikring som er lidende, mens telesystemene virker. Selv om problemet påvirker kundebehandlingen skal man fremdeles kunne kontakte selskapet.

– If Norden er rammet av dette virusangrepet og det merker vi alle på kroppen. Det skal være fullt mulig å kjøpe og melde skader likevel. Vi må bare gjøre ting på gammelmåten. Vanligvis behandler vi 50-60 prosent av skadesakene i løpet av 24 timer, men nå kommer dette til å ta noe lengre tid, sier informasjonssjef Elisabeth Vennesland i If til TV2 Nettavisen.

Anbefaler å vente

Selskapet regner med at datasystemene vil være oppe igjen i løpet av ettermiddagen, og minner andre selskaper på at man «er like avhengig av data som melk og brød». Kunder som har akutte vil bli sluset direkte til selskapets alarmsentral i København, mens de som ikke har skader som haster blir anbefalt å vente med å ringe til i morgen, tirsdag.

– Vi anbefaler kundene å vente hvis det ikke er bråhast, sier Vennesland til TV2 Nettavisen.

Annonse