Hopp til navigasjon Hopp til innhold

«Sasser» tok knekken på If

Ringer du If skadeforsikring i dag blir du fortalt at det er store forsinkelser. Hele den nordiske virksomheten har blitt hardt rammet av viruset «Sasser».

Virus vignett
På If skadeforsikrings kundetelefon og hjemmesider melder selskapet om at det er lang ventetid grunnet problemer med IT-systemene, skriver TV 2 Nettavisen.

Fungerer fremdeles

IT-avdelingen jobber nå febrilsk med å fikse problemet. I hovedsak skal det være datasystemene hos If skadeforsikring som er lidende, mens telesystemene virker. Selv om problemet påvirker kundebehandlingen skal man fremdeles kunne kontakte selskapet.

– If Norden er rammet av dette virusangrepet og det merker vi alle på kroppen. Det skal være fullt mulig å kjøpe og melde skader likevel. Vi må bare gjøre ting på gammelmåten. Vanligvis behandler vi 50-60 prosent av skadesakene i løpet av 24 timer, men nå kommer dette til å ta noe lengre tid, sier informasjonssjef Elisabeth Vennesland i If til TV2 Nettavisen.

Anbefaler å vente

Selskapet regner med at datasystemene vil være oppe igjen i løpet av ettermiddagen, og minner andre selskaper på at man «er like avhengig av data som melk og brød». Kunder som har akutte vil bli sluset direkte til selskapets alarmsentral i København, mens de som ikke har skader som haster blir anbefalt å vente med å ringe til i morgen, tirsdag.

– Vi anbefaler kundene å vente hvis det ikke er bråhast, sier Vennesland til TV2 Nettavisen.

Stikkord: internett, virus