Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telenor mot modemkapring

Telenor vil modemkidnapping til livs. Et av tiltakene er å gi alle privatkunder med oppringt Internett-forbindelse et standard surfefilter.

Surfe WWW kar

Modemkidnapping som fenomen utviklet seg fra våren 2003.

– Vi har hatt for mange saker til at vi kunne la være å gjøre noe lenger. Det er ikke god kundebehandling, sier informasjonssjef Atle Lessum i Telenor Privat.

– Kunder skal føle seg sikre

Modemkidnapping innebærer at Internett-kunder blir viderekoblet til nettverksservere på fjerntliggende steder med påfølgende høye telefonutgifter som resultat.

– Telenor-kunder skal føle seg sikre når de er på Internett. Derfor har vi besluttet at alle kunder som kobler seg til Internett med ISDN eller vanlig telefonlinje skal få vårt Surfefilter som standard oppsett., sier divisjonsdirektør Berit Kjøll, leder for privatmarkedet i Telenor Norge i en pressemelding.

– Det innebærer at kunden selv må bekrefte en viderekobling. Alle kunder som klager på ualminnelig høye telefonregninger som følge av modemkidnapping skal få en individuell behandling, hvor vi har kundens beste som mål for resultatet, sier Kjøll.

Nettverksserverne som kundene blir flyttet til befinner seg ofte på eksotiske steder som Seychellene, Diego Garcia, Cook-øyene eller Haiti.

I alt har Telenor registrert over 50 fjerntliggende steder på kloden hvor modemkidnapping har vært bedrevet.

Flere tiltak

Telenor har siden fenomenet dukket opp for fullt våren 2003 lansert flere tiltak, både i privatmarkedet og bedriftsmarkedet:

Foruten det nye surfefilteret, kan privatkunder som har unormal teleaktivitet gratis bli varslet om dette via e-post, faktura, fakturavedlegg, web og media.

Bedriftskunder kan abonnere på TrafikkVarsling. Med TrafikkVarsling registrerer bedrifter telefonnumre de vil ha overvåket mot uønsket trafikk. Dersom trafikken overstiger en egendefinert beløpsgrense, blir kunden varslet per e-post og sms.

(ITavisen Business)

Stikkord: internett