DTC, bestående av bransjetungvektere som Jordan og Colgate, håper det nyutviklete DMS – Dental Messaging System – vil få sving på pusseiveren og børstesalget i årene som kommer.
Landsdekkende Ad-hoc-nettverk
Teknologien gjør det mulig å sende tekstmeldinger fra tannbørste til tannbørste, uten å kreve dyre mobilabonnement eller GSM-oppkobling. Den nye radioteknologien LongTooth muliggjør nemlig trådløs radiokommunikasjon på opptil 2.8 kilometer, og gjør det dermed på sikt mulig å opprette et punkt-til-punkt-nettverk over det ganske land – så fremt nok mennesker kjøper de nye DMS-børstene.
– Hvis vi lykkes med bred adopsjon av DMS, betyr det i utgangspunktet at du kan sende meldinger til hvem som helst i hele Norge. Enda flere har tannbørste enn mobiltelefon, og siden hele børstebransjen går sammen om dette har vi stor tro på å få DMS i alle hjem før 2006, sier produkt- og markedssjef Bernard Dreven i DTC.
Fyll opp pusse-«kontoen»
De nye DMS-børstene krever ikke engang strømtilknytning. I utgangspunktet vil nye tannbørster være ferdig oppladet, og preinstallert med en «konto» på 10 meldinger.
Lading av batteriene skjer ved at kinetisk energi oppsamles når du rister fort på børsten – altså ved tannpuss. Dette er en teknologi som forlengst har blitt implementert i enkelte armbåndsur-modeller. To minutters pussing vil automatisk «låse opp» fem nye meldinger, som kan sendes når brukeren velger det.
– Særlig tror vi tenåringer vil bli flinkere både til å pusse tennene, og samtidig holde god sosial kontakt med sine venner – døgnet rundt. Vi tipper mange også nå vil velge å ta med seg tannbørsten på skolen, sier Dreven til ITavisen.no.
Klar for julepussen
Det er forventet at de første DMS-tannbørstene havner i dagligvarehandelen innen utløpet av 2004. Tilbehør, inkludert megapiksel-kamera og «brush-to-talk» adapter er også på tegnebrettet.
For bilder og mer informasjon, se HER.
Annonse