Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Annonsetopp på nettet

Nettmediene håvet inn 460 millioner kroner i annonseinntekter i fjor. Annonsevolumet har aldri tidligere vært så høyt.

Annonser på nett
Veksten var på hele 35 prosent, og for første gang gikk det mer annonsekroner til nett enn til radio.

Terje Gaupseth, daglig leder i bransjeorganisasjonen for interaktiv markedsføring (INMA) tror på et nytt jubelår med en vekst på minst 40 prosent i første kvartal. Prognosen er basert på en uoffisiell spørrerunde blant medlemmene.

ITavisen.no 160 prosent opp

Aftenposten.no opplevde en vekst på 60 prosent, mens annonsevolumet i ITavisen.no gikk rett til værs med 160 prosent.

Daglig leder Gunnar Sellæg i Aftenposten Multimedia sier at annonsevekten på nettet er veldig bra.

– Men ut i fra vår vekst på 60 prosent hadde jeg forventet et enda høyere totaltall, sier han i en pressemelding.

Utsolgt!

Det eneste som kan hemme veksten i første halvår er at nettstedene blir utsolgt for annonseplass, mener Sellæg som selv opplevde dette et par ganger i fjor.

I følge Norsk Gallup/Redmeasure har Itavisen.no 441.000 lesere. Det betyr at hver tiende nordmann leser denne nettavisen. Selskapet regner med en inntektsøkning på 60 prosent i år.

Stikkord: internett