FOTO: Marius Røstad

Annonse


Send melding til klærne

FOTO: Marius RøstadCANNES (ITavisen.no): På messen i Cannes viste de frem sitt samarbeid innen klær med ny teknologi, som de har valgt å kalle Create Wear. Det var bare en T-skjorte og en vest med integrerte LED-skjermer med 4096 farger, men allikevel en god forsmak på hva vi har i vente.

Under utvikling

Hvert plagg kom utstyrt med en LED-skjerm, som de har laget i to størrelser. En på 10×7 centimeter og en på 20×14 centimeter. Uheldigvis er det bare snakk om at disse skjermene kan vise frem 9×13 punkter, men vi ble imidlert lovet at det skal produseres en rekke andre modeller i løpet av den nærmeste tiden, også med bedre oppløsning.

– Vi ble først ferdig med disse to modellene i går, men har planer om å vise frem i overkant av tyve nye modeller i løpet av den neste måneden. Da vil det også være en høyere oppløsning på displayet, sa forsknings- og utviklingsingeniør for Java Software Development i France Telecom R&D, Emeric Mourot til ITavisen.no.

Oppdater med mobilen

Det er ingen vanskelig sak å få oppdatert det som vises på skjermene. Via Bluetooth i mobilen og Create Wear-programvaren kan man enkelt sende over nye meldinger som skal vises på skjermene.

Annonse


Det er snakk om en proprietær teknologi for grafikkformatet som skal vises frem, men via programvaren skal man kunne konvertere jpg- og gif-bilder til å vises på skjermen. Men med 9×13 punkter som skjermene har i dag er det vel ikke akkurat de mest detaljerte bildene som kan brukes.

Dersom du har en kamerat med et slikt plagg skal du også kunne sende en MMS med innhold til mobilen til kameraten din. Da vi mobilen automatisk kunne legge ut innholdet, eller så kan man få en forespørsel om innholdet skal slippes videre.

Ikke før årsskiftet

Selv om teknologien tilsynelatende er integrert i klærne er det allikevel ingen problemer med å vaske de. På grunn av lommer til både skjerm og batteri (med en kapasitet på fire timer) kan man enkelt fjerne disse for å få kjørt de en runde i vaskemaskinen.

Men det blir vel først aktuelt når man kan få kjøpt disse klærne i butikken. Noe som visstnok blir en liten stund til.

– Vi forventer at produktene vil være kommersielt tilgjengelig først ved årsskiftet 2004/2005, sa Mourot.

Billig?

Prisen er Orange eller France Telecom R&D ikke villig til å komme med noen spekulasjoner om, selv om de mener at det ikke bør bli så altfor dyrt å gå til anskaffelse av noe slikt.

– Det er ikke lett å komme med noen pris for øyeblikket, men teknologien i klærne er veldig billig, sa Mourot.

Ikke så holdbart

Skjermene er bevegelige slik at man faktisk skal kunne ha de på til all slags bruk, men det er tydelig at det mangler litt på holdbarheten til produktene. Da vi fikk tak i gutta etter moteshowet og skulle ta bilder av T-skjorten var de ytterst forsiktig med å legge det ned på et bord. Frykten for at skjermen skulle avgå med døden var til å ta og føle på.

Til og med selskapets egne representanter fikk en liten kjeftesmelle fra prosjektleder for Wearable Communications i France Telecom R&D, Emmanuel Deflin, etter litt uvøren behandling av plagget.

Det betyr at i hvert fall blir en stund til du kan ta på deg en slik T-skjorte når du skal ut å spille fotballkamp med gutta.

Nærbilde av displayet.

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Annonse