Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Norges største domene-luring

Daglig leder Erik Jølberg i Tess sendte inn 9.000 søknader på 1.000 æøå-domener, og fikk gjennomslag for to av tre.

Erik Jølberg

ITavisen Business skjønte ikke bæret da Jølberg fortalte dette. Men han sto på sitt.

– Vi søkte på 9.000 domener for å sikre at flere gode kunder skulle få sine firmanavn som domene, sier han.

450 selskaper

En av disse er AkerKværner. Jølberg fikk tilslaget. Navnet lover han å overføre – nettopp til Aker Kværner. Ideen ble unnfanget under en kjøretur fra Sande i Vestfold til Larvik. De hadde bommet ved tidligere domene-tildelinger. Nå måtte de finne på noe selv.

Hvis dette er riktig står 450 Brønnøysund-registrerte selskaper bak Jølberg-søknadene. Hvert selskap kan kun søke 20 domener.

– Hvor mange domener fikk dere?
– Vi har vunnet i tombola og trukket vinnernummer på to tredjedeler av de vi har søkt på, sier Jølberg.

1.100 domener

Han regner med å ha fått 700 nye domener, og har oppunder 400 fra tidligere, totalt 1.100 domener.

– Synes du ikke det er litt sterkt å lure hele domene-Norge?
– Vi har ikke lurt noen. Enkelte navn skal vi bruke selv. Andre skal vi gi bort til gode kunder. Dette har vært ledd i vår forretningsstrategi lenge, sier han.

– Forretningsstrategi?
– Vi selger portaløsninger. Da er det hensiktmessig å sitte på rettigheter til mange mulige gode portalnavn, sier Jølberg.

Tess har gått på mange like domenenavn fra flere registrerte selskaper under Tess-paraplyen.

– Hvordan har du klart å undertegne 9.000-søknader?
– Erru’gæern. Jeg har ikke undertegnet dette personlig. Det finnes teknikker for sånt, sier han.

Norgshistoriens foreløpig største domeneluring aksepter ikke at han har brutt vilkårene for registrering.

Han regner med at flere selskaper de nærmeste dagene vil sette seg i kontakt med Tess i Drammen. Fortjeneste, sier han, er ikke noe motiv i denne sammenheng.
– Det ville ødelegge alt for oss, sier Jølberg som må ut med 332.000 kroner for å få registrert sine 700 nye domener.

Artikkelen er hentet fra ITavisen Business nr 3 2004

Stikkord: internett