Pepsi iTunes

Annonse


RIAA-ofre i Pepsi-reklame

Pepsi iTunesPepsi betaler henne og et 20-talls andre ungdommer for å stille opp i annonser for Pepsis iTunes-avtale med Apple. Ungdommene ble alle sammen saksøkt av platebransjen for å ha lastet nd musikk ulovlig og tilbudt musikken til andre på nettet.

Til sammen har platebransjen saksøkt 914 amerikanere, og truer nå med å gjøre det samme i blant annet England og Spania.

Super Bowl-start

Reklamekampanjen ble første gang vist i forbindelse med SuperBowl-finalen, som gikk av stabelen natt til mandag.

SuperBowls 80 millioner TV-tilskuere fikk blant annet høre 14 år gamle Annie Leith fra New York forkynne at hun vil fortsette å laste ned gratis musikk.

Annonse


Med det mener hun og Pepsi ikke Kazaa eller Limewire, men de 100 millioner nedlastingene de tilbyr gratis fra Apples virtuelle platebutikk iTunes Music Store. «Billetter» til disse låtene følger med Pepsi-flaskene som blir solgt i USA.

Vil betale bot

Annie Leith inngikk et forlik med platebransjen på 3000 dollar (om lag 20 000 kroner). I tillegg måtte hun love å aldri laste ned uautorisert musikk igjen.

Verken hun eller moren vil oppgi hvor mye hun får for å stille opp i Pepsi-annonsen. Men hun røper at en del av pengene vil gå med på å dekke erstatningssummen.

Reklamekampanjen er forhåndsklarert med RIAA, som i følge USA Todaysynes det er positivt at det settes fokus på lovlig nedlasting.

Reklamefilmen kan du se her.

Annonse