Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Fast Search and Transfer

Ikke noe IT selskap i Norge har vokst like mye som Fast Search & Transfer har gjort de siste fem årene.

Fast Search&Transf (logo)
Selv ikke orkanen som rammet IT-markedet maktet å slå bena under selskapet, som igjen er i ferd med å vokse inn i himmelen.

Teknologidirektør i Fast Search & Transfer, John M. Lervik har vært med hele veien. Sammen med Espen Brodin startet han FAST i 1997. To år senere var studentprosjektet verdsatt til over 5 milliarder kroner.

Nytt produkt

Siste skudd på stammen av produkter fra Fast S&T er ny søkeplattform kalt FAST ESP. ESP står for enterprise search platform. Analytikere som fikk se produktet under en presentasjon i Florida nylig, sier Fast har mulighet for å innta en ledende rolle i markedet for søkemotorer for bedrifter, et marked der analytikerne tror det ennå vil gå et år eller to før det er klart hvem som vil bli den dominerende.

Kjøp og salg

Mens børsmeklere anbefaler at du kjøper eller i det minste beholder dine aksjer i Fast, valgte storinvestoren Eric Simpson sist onsdag å selge 3,5 millioner aksjer i selskapet. Rask hoderegning tilsier at han etter salget kunne stappe rundt 46 millioner kroner i bukselommene.

Salget kom dagen etter lanseringen av FAST ESP, uten at det hadde noen vesentlig innvirkning på aksjekursene.

SAksøkt

Samtidig med at Fast S&T sloss om posisjonen som verdens ledende søketeknologi, må de også kjempe i retten. Retail Response mener nemlig at det er de som eier teknologien søkemotoren til FAST er tuftet på, og krever en erstatning på 400 millioner kroner.

Kravet tilbakevises av Fast, som hevder de er overrasket over at noen kan anlegge et så gigantisk søksmål uten å ha gjort grundige og seriøse vurderinger av saken. Teknologen som er saksøkers kronvitne har sågar innrømmet at han er på tynn is.

Nå er det ikke første gang Fast blir trukket for retten. I 1999 gikk den amerikanske platebransjen til søksmål gjennom RIAA, og krevde erstatning av Fast fordi selskapet gjorde det mulig å søke etter mp3-filer på Internett.

Brodin ut

I 2000 måtte Fast-sjef Espen Brodin gå av. Brodin, som fyller 50 i år, kom inn i Fast sammen med Lervik sommeren 1997. Brodin hadde bakgrunn som filosof, mens Lervik kom fra NTNU, der han hadde tatt doktorgrad.

Begynnelsen

Men skal vi grave oss helt ned til røttene i Fast, finner vi en diplomoppgave skrevet av sivilingeniørstudenten Hugo Eide Gunnarsen, og en nett-tilpasning gjort av Stig Sæther Bakken så tidlig som i 1994. I starten hadde deres søkemotor 10 til 12 treff per dag, og tjenesten var uegnet for mer omfattende bruk. Dette så en annen NTNU-student, Tor Egge.

Egge videreutviklet programmet til et ferdig produkt, FTP Search, og la det ut på nettet. Dermed tok trafikken seg opp, og i 1999 hadde Tor Egges hjemmesider 16 millioner treff i måneden. Men Egge tjente ikke penger på trafikken. Trafikken skapte kapasitetsproblemer, og maskinparken måtte stadig utvides.

Opticom inn

Til slutt var grensen nådd for hva NTNU kunne bidra med av maskinkapasitet, og Egges produkt så ut til å havne på amerikanske hender. Det var i denne fasen Opticom-gründer Hans G. Gudesen sponset Egge med ny maskin, og samtidig kjøpte rettighetene til teknologien til det Opticomkontrollerte selskapet Fast. Prislapp: 150.000 kroner.

Gunnarsen og Bakken ble også belønnet økonomisk for sin medvirkning til utviklingen av programvaren.

Hjertebarnet solgt

Siden har det gått opp og ned med Fast. I glansdagene hadde selskapet 300 ansatte og en verdi på om lag 35 milliarder kroner. Siden har sjefer kommet og gått, selskapet har tæret på egnekapitalen og gått med underskudd på millioner av kroner, men også halt i land en og annen storkontrakt.

For et år siden ble selve hjertebarnet, søketjenesten www.alltheweb.com solgt for en halv milliard kroner til amerikanske Overture. Da stod denne delen av Fasts virksomhet for om lag 25 prosent av inntektene, og en langt større del av utgiftene til Fast.

Nytt fokus

I dag er Fast rangert som det teknologiselskapet i Europa som har vokst nest raskest de siste 5 årene. Bare Italienske Tiscali (Internett) har opplevd kraftigere vekst, i følge en oversikt fra Deloitte Touche. Nå er målet å utvikle programvare for innhenting av alle typer informasjon gjennom et enkelt verktøy.

Lervik tror på en ny IT-revolusjon hvor det ikke lenger handler om datalagring, men om innhenting.

Stikkord: internett