Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Propellerhead: svensk fornuft

Svenske Propellerhead vinner både hjemmemusikerne og proffprodusenter som The Prodigy med musikkprogrammet Reason.

Reason 2.5 hovedbilde
Det er ingen overdrivelse å si at profesjonell musikkproduksjon har blitt allemannseie. Med vanlig forbrukerutstyr og en obligatorisk dose talent kan man i dag snekre sammen fullstendig profesjonelt låtende musikkstykker så lenge man har tilgang til en halvgod PC og litt programvare.

Selv om de store studioene fremdeles fyller veggplassen med rørforsterkere, fysiske synthesizere og effektbokser gjøres det meste av arbeidet i de aller fleste tilfeller foran PC-skjermen. Og så lenge man først og fremst opererer i det digitale domenet er det på utstyrssiden stadig mindre som skiller hobbykomponisten fra den proffproduserte mega-artisten.

Særlig tydelig er tendensen innen elektronisk musikk, der fenomener som Pleasure og Røyksopp kan dukke opp fra intet med en CD-R full av hjemmeprodusert musikk – klar for verdenslansering, intens radiospilling, og listetoppene

Foruten de store ProTools-systemene, er de mest brukte programvarepakkene – både blant hjemmebrukere og hos de store plateselskapene – tyske Cubase og Logic – fra henholdsvis programvarehusene Steinberg og eMagic.

Genistreker fra Stockholm

Der tyskerne dominerer markedet for programvare-kontroll av eksterne synthesizere og MIDI-utstyr, tar svenske Propellerhead konseptet om det heldigitale musikkstudio flere skritt videre.

Propellerhead har supplert det kreative digitale miljø med et fåtalls – men svært innfyltelsesrike – sett med applikasjoner og verktøy for musikkproduksjon.

– Det er min absolutte oppfatning at hvis du slår på radioen, så går det ikke lenge før du hører en produksjon der et av våre produkter inngår, sier Ernst Nathorst-Böös, en av gründerne som startet Propellerhead i 1994 med kollega Marcus Zetterquist.

Stockholm-selskapets gjorde seg på midten av 90-tallet først og fremst internasjonalt bemerket med det lille nytteprogrammet ReCycle, som hadde en veldig konkret og snever oppgave: å automatisk klippe opp lyd-samples i mindre biter, en kritisk funksjon for moderne tids klipp-og-lim-musikk.

Alle de virtuelle studio-enhetene du har til rådighet i Reason kan dupliseres og kombineres ad infinium (eller til prosessoren og minnet kneler).

ReCycle gjorde jobben mer intuitivt, raskere og elegant enn det skrale utvalget av konkurrerende løsninger, og fikk raskt status som «standard»-applikasjon hos elektroniske musikere verden over – en tittel som fremdeles gjelder den dag i dag.

Deretter kom svenskene med ReBirth, en banebrytende software-reproduksjon av Rolands klassiske analoge TB-303 bass-synthesizer og TR-808 trommemaskin. Avanserte algoritmer og nyskapende programmering pakket inn i elegante grafiske grensesnitt gjorde lyden og fleksibiliteten fra utgåtte (og dermed svindyre) populære musikkinstrumenter tilgjengelig for Hvermannsen med PC eller Mac for en billig penge, og banet vei for det som i dag er et fabelaktig utvalg «softsynths» av alle slag.

Reason – et kvantesprang

På tampen av 2000, etter flere oppgraderinger av både Recycle og ReBirth, kunne Propellerhead presentere Reason – en programvarepakke som fullstendig erstattet det tradisjonelle maskinvare-baserte produksjonsstudioet, og gjorde det på en måte som umiddelbart appellerte til både musikere og datanerder.

Reason, nå oppe i versjon 2.5, har nemlig gjort det kunststykke å gi brukeren en enestående samling fleksible og lettanvendelige synthesizere, effektbokser, miksere og verktøy som i fysisk hardware-versjon ville kostet mangfoldige titusener og fylt opp atskillige kubikkmeter dyrebar studio-plass.

Programvaren var lekkert presentert, overbevisende stabil, svært lite ressurskrevende, og med så og si uendelig utbyggingspotensiale – kun prosessor-og minnekapasitet setter grensen for hvor mange «bokser» du kan fylle opp et gitt låtprosjekt med.

– Vi vet selv hvor strevsomt vi synes det er med programvare som har en masse finesser som bare er i veien for arbeidet som skal gjøres, for ikke å snakke om de som kræsjer alt for ofte. Hvorfor skal brukerne godta det? Jeg synes vi som programvareforbrukere stiller altfor lave krav til utviklerne, sier Nathorst-Böös til ITavisen.

Med en overkommelig prislapp på litt over tre tusenlapper gjorde Reason seg med ett til et av verdens mest brukte profesjonelle musikkprogrammer – i det minste innen elektroniske sjangre – og tok i stor grad over hjemme-musikertronen fra Sonic Foundry’s loop-baserte Acid-serie.

Nøyaktig hvor mange registrerte brukere programmet har er konfidensielt, og mørketallene er utvilsomt store grunnet utstrakt piratkopiering, men det er liten tvil om at Propellerhead-produkter har hatt en finger med i spillet i svært mye av dagens musikk-landskap – både i listetopp-produksjoner såvel som mer nisjepreget elektronika.

Et raskt trykk på [tab]-tasten snur hele racket rundt, og viser deg baksiden – der du kan patche, route, og plugge om lydens ferd gjennom Reason-systemet.

The Prodigy er straks klart med nytt album, produsert på Reason.

Prodigy i Reason-ekstase

Liam Howlett, primus motor i det legendariske teknofunkpunkelectro-bandet Prodigy er blant superprodusentene som har tatt veien fra tungvinte hardware-sequencere via Cubase til å gjøre mesteparten av produksjonen sin i Reason.

Bandets kommende album «Always Outnumbered, Never Outgunned» slippes til våren, og har i sin helhet blitt produsert med Reason som hovedverktøy.

Reason har forandret livet mitt, bokstavelig talt. Dette programmet har tatt all kompleksiteten utav det å skrive musikk. Alt som kommer utav Reason høres virkelig bra ut, og nesten alt jeg jobber med nå starter der, sier Howlett i et intervju.

Lidenskapelige propellister

Propellerhead Software har vokst med over 600 prosent de siste fem årene, og har tjent penger fra første dag. Selskapets distribuerer sin programvare til 35 land, og har et eget salgskontor i Tyskland. De drøyt 20 ansatte består hovedsaklig av utviklere, og selskapet kunne i 2002 slå seg på brystet med en omsetning på 42 millioner svenske kroner.

– Vår oppgave her på jorden er å hjelpe folk virkeliggjøre sine musikalske drømmer. Jeg pleier å si at lidenskap og fokus er det som karakteriserer oss. Lidenskapen er lett å opprettholde når man for velge akkurat hva man vil holde på med her i livet, og fokus handler blant annet om å kunne velge bort og bare gjøre nøyaktig det som er rett for oss, ivrer Nathorst-Böös.

Stikkord: lydogbilde, programvare