Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Google snuser på e-post

Google jobber med en tjeneste som knytter søkegigantenes lukrative målrettete reklamesystem til e-posttjenester, hevder kilder som står selskapet nær.

Google
Anonyme kilder mener å vite at Google har en epost-basert tjeneste opp ermet, ymtet på å inkorporere selskapets innbringende tekstannonser, melder nyhetstjenesten Reuters.

En epost-tjeneste ville føre Google nærmere tradisjonelle portaltjenester som Yahoo og MSN, og gjøre det lettere å knytte til seg mer permanente brukere.

Investert i mail

Google har i senere tid gjort flere epost-relaterte oppkjøp, for eksempel Sprinks – et selskap som har utviklet en teknologi der annonser serveres epostleseren idet man åpner meldinger.

I fjor kjøpte Google et selskap som utviklet epost-programvare, og domenenavnet googlemail.com har vært registrert siden 2001.

Google selv har ikke bekreftet Reuters-spekulasjonene, men har offisielt svart at «Google har en rekke projekter under utvikling, og selskapets AdSense brukes allerede i dag for å levere målrettete annonser i en rekke elektroniske nyhetsbrev».

Stikkord: internett