Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Jenter på dingse-toppen

Kvinner kjøper IT-produkter og forbrukerelektronikk som aldri før. I fjor kjøpte de for 95 millarder kroner mer enn mennene i USA.

I følge den amerikanske bransjeorganisasjonen Consumer Electrics Association (CEA) brukte kvinner 55 milliarder dollar (om lag 372 milliarder norske kroner) på forbrukerelektronikk i 2003.

Blir ikke tatt på alvor

Til sammenligning brukte menn «bare» 41 milliarder dollar (om lag 277 millarder norske kroner) på tilsvarende utstyr i fjor.

Amerikanske kvinner er likevel ikke helt fornøyde med måten de blir behandlet på i elektronikk-sjappene. I følge CNN klager mange over at de ikke blir tatt alvorlig, med mindre de ankommer i følge med en mann. Og da er det gjerne mannen ekspeditøren snakker til…

Lekestue i butikken

Butikkene prøver nå å bøte på dette. I Conover, North Carolina, har Tri-City Electronics installert lekestue for barn inne i butikken, som ellers er mykt utformet som et koselig hjem.

Og Radio Shack, en elektronikkkjede representert nærmest på hvert gatehjørne i USA, har begynt med kjønnskvotering av salgspersonale for å få inn flere kvinnelige ekspeditører.

I løpet av de siste sju åra har andelen kvinnelige kunder øket fra 20 til 40 prosent, i følge kjedens ledelse.

Stikkord: internett, lydogbilde, Maskinvare