Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Vil stoppe promo-CDer

Såkalte promo-CDer til presse og innsidere har blitt et stort problem for platebransjen. Nå skal det ryddes opp.

Det er sjelden en plate rekker å komme i butikkhyllene uten at den allerede har vært tilgjengelig en stund på Internett. Plateselskapene sender ut såkalte promo-CD-er, og ikke alle mottakerne er like nøye med å låse platene inn i safen frem til lanseringsdato.

Søksmål

Timing er viktig i musikkbransjen, og det tar både tid og penger å skape en artist. I enkelte tilfeller kan plateselskapene bruke millioner på å markedsføre et enkelt band, og det er en av årsakene til at RIAA er så ivrige på å saksøke besteforeldre og småunger som spiller nedlastet musikk på PC-ene sine.

Men det er ikke besteforeldre og småunger som utgjør den største trusselen mot platebransjen. Disse laster helst ned musikk de allerede kjenner. Den største trusselen utgjøres av en håndfull, eller noen hundre insidere, som lekker musikken ut på nettet før den er tilgjengelig over disk, skriver the Globe and Mail.

Kryptering

Nå prøver platebransjen seg med et nytt distribusjonssystem for promo-musikk. Musikken skal spres kryptert, og bare til personer som er autorisert til å dekryptere den. Om musikken lekker videre skal synderen kunne spores. Vel – det håper i alle fall musikkindustrien.

Om dette vil stoppe lekkasjene er det for tidlig å si noe om, men særlig sannsynlig er det ikke. Radiostasjonene er ikke begeistret over systemet, som er både byråkratisk og tungvint.

Reklameverdi

Og heller ikke alle i platebransjen er like overbevist. Selv om ingen vil snakke høyt om det kan enkelte lekkasjer i rett tid skape akkurat den nødvendige oppmerksomheten rundt en utgivelse. Det tjener også plateselskapene på.

Stikkord: fildeling, internett