Det er ikke mye som minner om gamle Napster når Roxio denne uken lanserer versjon 2.0 av tjenesten.
I stedet for fri kopiering og flyt av musikk er dette nå en kommersiell salgskanal mellom plateselskapene og surfere, i likhet med Apples fremgangsrike iTunes-tjeneste.
For en neve dollar
Låter kan lastes ned enkeltvis fra Napster 2.0 for 99 cent (ca. 7 kroner), mens et helt album koster $9.95 (70 kroner).
Musikken serveres i Windows Media 9-format, og er beskyttet med DRM – Digital Rights Management, som setter begrensninger på hvor mange ganger du kan kopiere og brenne låter til CD.
Annonse
Slik ser nye Napster ut |
Napster tilbyr også en abonenmentstjeneste for $9.95 (70 kroner) i måneden, der man får fri tilgang til ubegrenset antall nedlastinger og lytting til streaming musikk.
Du må bo i USA
De store kommersielle musikktjenestene er alle forbeholdt amerikanske brukere, inkludert nylanserte Napster, Apples iTunes, og andre. Begge disse ventes å åpne slusene for europeiske kunder først i 2004, i likhet med RealOne Rhapsody fra RealNetworks og andre.
Annonse