Hopp til navigasjon Hopp til innhold

TEST: TomTom Navigator

Har du en PDA koster det ikke mange kronene å få ett fullverdig navigasjonssystem i bilen.

Tomtom liten
Det finnes flere ulike løsninger for bilnavigasjon, og felles for de fleste er at det koster mye penger. Løsningen vi har testet kan du plukke opp hos Telehuset for under 3.500 kroner.

Kart

Settet du får består av en GPS-mottaker med ladekabel og en kabel som du knytter til PDA-en din (Windows Mobile). Har du ikke PDA fra før kommer det om kort tid en komplett pakke der også maskinen er inkludert. I tillegg fikk vi en CD med elektroniske kart over Norge, Danmark, Sverige og Finland. Reiser du andre steder kan du kjøpe egne kart som dekker disse områdene.

GPS

Vi satte CD-en i vår PC og kopierte programmet «Navigator» over på en Fujitsu Siemens Loox 600. Denne PDAen har innbygget Bluetooth, og kan også brukes sammen med en trådløs GPS fra Emtac. Vi valgte imidlertid å konsentrere oss om den rimeligste løsningen, og brukte GPS-mottakeren fra Holux.

Lagre på CF-kort

Neste operasjon var å velge kart. Siden det er begrenset minne i en PDA får du heller ikke med deg alle kart på en gang. Dette kan du imidlertid løse ved å lagre kartene på eksterne minnebrikker. I vårt tilfelle lagret vi Norden sør for Trøndelag på et CF-kort med 128 MB minne.

Montering

Installeringen av maskinvaren i bilen kan ikke bli enklere. En plugg skal i PDA-en, en skal i lighterkontakten i bilen og GPS-mottakeren plasseres i frontruten (kan også festes på taket ved hjelp av magneten i foten). For å slippe å kjøre med PDA-en løs i bilen stakk vi innom en mobilforhandler og fikk noen cm selvklebende borrelås. Med denne festet vi PDA-en på et egnet sted i nærheten av synsfeltet.

Selvforklarende

Bruksanvisningen hadde vi lagt igjen på kontoret, så når første kjøretur skulle gjennomføres var det ikke helt fritt for at vi var litt spent. Men menyene på skjermen var selvforklarende, og vi brukte ikke mange sekunder på å taste inn vår første destinasjon. Øyeblikket etter lyste kartet opp med oppmerket kjørerute og en blå pil som fortalte oss hvilken vei det bar.

Skjermbildet i navigasjonsmodus gir mye informasjon. Her vises avkjøringen fra E18 til E16 ved Sandvika.

Treffsikker

Vi forsøkte på en rekke ulike adresser og fikk treff på alle. Vi kunne også slå opp på kontakter i adresseregisteret, og la Tomtom vise vei til adressen registrert på kontakten.

Kvinnestemme

I det vi kjører av gårde for å teste systemet i praktisk bruk dukker en kvinnestemme opp. Kvinnen, som prater romsdalsdialekt, kommer med en påminnelse når vi nærmer oss et kryss og forteller hvilken vei vi skal svinge. Lyden fra høyttaleren på vår PDA er imidlertid ikke all verden, men holder om du har en godt lyddempet bil uten unger i bakseet og med radioen skrudd av. Er du veldig avhengig av denne veiledningen kan det lønne seg å bruke et headsett.

Tredimensjonalt

Vår posisjon kommer opp på et kart, og ved å velge navigasjonsvisning får vi opp et tredimensjonalt bilde der vi ser oss selv som en blå pil nederst på skjermen. Kartet og terrenget stemmer forbausende godt, selv om det ikke var oppdatert med den nye motorveien mellom Lunner og Gardermoen. Avkjøringer og midtrabatter dukker opp på kartet i det vi nærmer oss.

Ved å følge anvisningene fra PDA-en loses vi sikkert frem mot målet. Selv rundkjøringer og trafikkmaskiner går som en lek. Parkeringshus og bensinstasjoner lå der de skulle.

Nattstilling

Noe av det fine med systemet er at det er så lett å bruke. Når kvelden kommer og mørket siger på trykker vi på skjermen med en finger og får opp menysiden. Et trykk på nattstilling, og kartbildet går fra å være lyst og fargesprakende til å vise ruten i sort og rødt med en hvit stripe som markerer vår vei videre.

Sikkerhet

Å sitte med nesa i kartet er ingen trafikksikker løsning. Kjører du for fort forsvinner hele kartbildet, og du får i stedet opp enkle symboler på skjermen. Senker du farten kommer kartbildet tilbake.

Interessepunkter

Navigatoren gir deg også mulighet til å legge inn bensinstasjoner, hoteller, sykehus, flyplasser og en hel rekke andre POI-er (Points of Interrest). Under kjøreturen dukker de valgte symbolene opp på skjermen. På samme måte kan du navigere til bensinstasjoner eller parkeringshus i nærheten.

Omkjøring

Tomtoms program lar deg også legge inn områder du ønsker å unngå, og kommer du til en stengt vei (ulykke el.l.) kan du med et par fingertrykk få apparatet til å beregne en alternativ rute. Det samme kan maskinen settes til å gjøre automatisk dersom du med vilje tar av fra den ruten programmet har regnet ut som den beste.

Mye informasjon

Under kjøreturen viser systemet hastigheten på bilen, avstand til neste avkjørsel, avstand til målet, beregnet kjøretid og beregnet ankomsttid. I tillegg finnes en pil som viser retning i neste kryss eller rundkjøring. Setter du en finger på denne pilen gjentar damestemmen siste beskjed. Praktisk, om du gikk glipp av denne informasjonen.

Fingerstyrt

De viktigste funksjonene i menyen kunne vi styre med en stor fingertupp rett på skjermen. Det gjør det mulig å endre en del parametere mens bilen er i fart. Men andre funksjoner, som aktivering av log, krever at du stanser bilen og finner frem den lille pennen til å trykke på skjermen med. Å legge inn normalhastighet på veier av ulike kategorier er heller ingen øvelse du bør gjøre mens bilen er i bevegelse.

Nye veier

Svakheten med et system som dette er at du ikke får oppdatert informasjon om nye veier, eller veier som er blitt enveiskjørte siden kartet ble produsert. Fordelen er at du har alle data med deg, og ikke er avhengig av mobildekning der du er. Dessuten er det innmari stilig!

Stikkord: Mobil