Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Intelligente prislapper

Den britiske kleskjeden Marks & Spencer begynte denne uka med «intelligente prislapper» mot butikktyveri.

overvåkingskamera
Offisielt skal de nye prislappene skaffe butikken bedre oversikt over vareutvalg og salg, men det er ingen hemmelighet at dette er et kraftig våpen mot butikktyveri.

Intelligens på en brikke

Det dreier seg om små enheter som festes på varene. Disse enhetene inneholder en liten brikke som kan lagre detaljert informasjon om varen. I utvidet form kan man tenke seg at brikken kan registrere hvem som kjøper den og hvor den befinner seg innenfor en gitt radius.

Så mange er mulighetene at mange er sterkt i mot det, og mener teknologien krenker privatlivets fred. Dessuten gir det mulighet for feil, slik at uskyldige kan bli mistenkt for å stjele, hevder kritikerne.

Brukes allerede

Såkalte RFID-merker (Radio Frequency Identifaction) er imidlertid ikke noe nytt i Storbritannia. Blant annet har kjeden Tesco lenge brukt dem i sine forretninger, og barberblad-fabrikanten Gillette bruker dem på sine produkter i mange utsalg.

I USA har slike merker vært vanlige lenge, men da med rundt åtte ganger større rekkevidde. Blant annet bruker Wal-Mart slike merker.

– Mindre effekt er bra

Amerikanske motstandere av RFID hilser derfor Marks & Spencers initiativ med lav-effekt merker velkommen, melder News.com .

I Norge er de gamle «uintelligente» RF-brikkene fortsatt mest utbredt, men RFID-varianter er på full fart inn i markedet også hos oss.

Stikkord: Maskinvare