Faksimile fra Dagladet

Annonse


Sony Ericssons utrolige comeback

Faksimile fra DagladetSony Ericsson har i løpet av rekordtid klart å snu en negativ trend med sviktende salg og høye kostnader, til å bli blant de aller mest suksessrike mobilselskapene.

Dominerer

I følge en undersøkelse gjennomført av svenske IT-research har Sony Ericsson nå en større markedsandel enn Nokia. Og i markedet for kameramobiler dominerer Sony Ericsson totalt med en markedsandel på hele 80 prosent.

Undersøkelsen viser ellers at over halvparten av alle solgte telefoner støtter MMS, mens rundt 20 prosent har kamera. Da er ikke såkalt smarte telefoner som P800 regnet med.

Lesernes klare tale

I forbindelse med markedsundersøkelsen har Dagbladet på nett gjort det mulig for leserne å stemme på hva slags telefon de tenker å kjøpe neste gang. Etter at drøyt 5.000 lesere har sagt sitt tyder mye på at Nokia kan gå enda tøffere tider i møte. Bare en av fire, eller 26,1 prosent, sier de vil kjøpe Nokia neste gang.

Annonse


Også i denne undersøkelsen går Sony Ericsson til topps. Annenhver leser (49,7 prosent) sier de vil kjøpe Sony Ericsson neste gang. Siemens kommer på tredjeplass med 11,2 prosent, mens Samsung på fjerdeplass foretrekkes av 4,3 prosent.
Motorola og Panasonic er tilnærmet utradert med henholdsvis 1,4 og 0,9 prosent.

Du kan lese saken og delta i avstemningen her.

Trender

Denne undersøkelsen har selvsagt mange svakheter, men den sier like vel mye om hvilken retning markedsutviklingen tar. Når Nokia og Siemens om kort tid kommer med billige kameramobiler og nye Series 60-telefoner vil bildet komme til å endre seg. Spørsmålet er bare hvor mye.

Med sin v.600 Bluetooth kameramobil på markedet kunne også Motorola hatt penere tall, men trangere fødsel har vel ikke noen mobiltelefon hatt siden Nokia 7110.

SE Vinner proffene

Når Sony Ericsson om ikke lenge lanserer sin P900 blir konkurransen enda tøffere for Nokia, som må komme opp med en ny utgave av 9210 for å henge med i det aller øverste segmentet.

Annonse