Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– Expert prater tull om Sony Ericsson

Serviceverksteder, forhandlere og distributører stiller seg hoderystende til Experts påstand om feil på annenhver Sony Ericsson.

Sony Ericsson T610
Tallene Expert la frem i Dagsrevyen tilsa at mer enn annenhver Sony Ericsson-telefon har feil og blir levert til reparasjon før det er gått ett år. Tilsvarende feilprosent på Nokia skulle være 16, mens bare 0,6 prosent av telefonene fra Siemens hadde feil.

Tallenes tale

Kommunikasjonsdirektør i Expert, Trond Bentestuen, er klar i sin tale. Bak statistikken skjuler det seg 2.095 telefoner med garantiskader, og 277 telefoner med skader som kunden måtte dekke selv. – Feilene fordeler seg jevnt på de ulike modellene, og er registrert hos et «representativt utvalg av forretninger» i perioden april til august, sier Bentestuen til ITavisen.

Populær hos fagforhandlere

Men andre forhandlere bare rister på hodet når vi fremlegger Experts statistikk. Ingen av dem opplever kvaliteten på Sony Ericssons telefoner som dårligere enn konkurrentene. Tvert imot får de mest solgte modellene skryt for driftssikkerhet. – Jeg vil anslå feilprosenten på Sony Ericsson til å ligge på mellom 10 og 15 prosent, sier Love Solied i MobilData.

Heller ikke Dag Magne Søyland i Nordialog, som selger 100.000 telefoner årlig, tror på tallene fra Expert. – Jeg aner ikke hvordan Expert er kommet frem til dette tallet, men 50 prosent er mange ganger høyere enn de tallene vi opplever, sier Søyland.

Garanti

Hos Sony Ericsson avvises tallene på det mest bestemte. Ettersom det stort sett dreier seg om garantiskader er det Sony Ericsson som til slutt får regningen når noe må repareres. – Vi har ikke lov til å gå ut med våre tall, og i denne situasjonen er det sterkt beklagelig. Men tallene fra Expert er mange ganger høyere enn våre, sier Mads Nevelius i Sony Ericsson til ITavisen.

Problemparti

Bare Elkjøps Pål Vedal kommer Expert i møte. – Jeg sa til NRK-journalisten at våre tall langt på vei bekrefter tallene fra Expert, men jeg har ikke analysert hva som skjuler seg bak statistikken, sier han. Men i Vedals statistikk ligger et større parti R600 som hadde en feil i programvaren. Denne modellen er i følge Bentestuen ikke tatt med i Experts statistikk. Vedal sier han ikke har analysert hva som ligger bak tallene fra Elkjøp.

Reaksjoner

Etter at Dagsrevyen referete påstanden om at det er feil på mer enn annenhver Sony Ericsson-telefon, har ITavisen mottatt en strøm av henvendelser både fra butikker, brukere og serviceverksteder. Ingen skjønner tallene fra Expert.

Feilkilde

Sony Ericsson lar kundene oppgradere softwaren på sine telefoner gratis. Søyland bekrefter at slike oppgraderinger registreres som feil, til tross for at det ikke behøver å være noe galt med telefonen. – Vi gir gratis oppgradering som en gest til våre kunder, sier han, og legger til at slik oppgradering er svært populært.

Dette bekreftes også av flere av de som har kontaktet ITavisen:

– Det er jo ekstremt populært å foreta softwareoppgradering og jeg har selv oppgradert min tidligere T68 tre ganger (blant annet til i-versjon). P800 oppgraderte jeg også en gang for å få de nye kamera,video og bilde-funksjonene. T610 leverte jeg også til oppgradering for å få forbedret SMS mulighetene(bilde av avsender popper opp under mottak) og strømsparings funksjonen (klokkeskjermen).

– Dette var strengt tatt ikke feil med selve telefonene, men oppgraderinger jeg gjorde for å få de nye funksjonene i den nye softwaren. Og det er mange av oss (faktisk alle jeg kjenner med SE telefoner) som har gjort dette, skriver en av innsenderne.

Klandrer NRK

Sony Ericsson er heller ikke nådige i sin kritikk av NRK. Påstanden om at annenhver Sony Ericssontelefon må til reparasjon før det er gått ett år er svært skadelig for oss. Når det heller ikke er sant må vi reagere, sier Nevelius.

ITavisen er kjent med at NRK har vært i kontakt med flere distributører som har bestridt tallene fra Expert. Hvorfor dette ikke kom frem i reportasjen kan bare NRK svare på.

Stikkord: Mobil