Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– Personopplysninger tull

Nettsteder som samler inn informasjon om sine brukere kan like gjerne glemme det. Det hevder analysebyrået Jupiter Research i en ny rapport.

E-handel (tegning)
I rapporten (krever innlogging og feit lommebok…) heter det i følge en artikkel på News.com at nettsteder som har implementert dyre og kompliserte løsninger for innsamling av persondata bruker mer penger på dette enn de tjener på det.

Stikkord: Enkelt

Jupiter anbefaler i stedet disse nettstedene å forbedre tilbudet til kundene. Framfor å håpe på at kundene skal legge igjen pengene sine hos dem, bør de heller tenke på hva kundene vil ha, heter det.

Her er stikkordet enkle tjenester som skaper minst mulig bryderi, tar minst mulig tid og spør minst mulig om navn, nummer, kjøpevaner eller for den saks skyld skonummer.

Kundeskepsis

Rapporten påpeker i tillegg at nettbrukere flest er dypt skeptiske til nettsteder som ber om personopplysninger, og i mange tilfelle aktivt unngår disse,. I tillegg opplever de færreste at tjenesten de bruker eller betaler for blir bedre av at personopplysningene deres er registrert på forhånd.

Rapporten inneholder en lang rekke stygge eksempler på nettbutikker og andre kommersielle nettforetak som har brent seg på personopplysningsrutiner.

Ville bare reise…

Ett av dem er et reisenettsted som brukte fem måneder og et ukjent, men sikkert voksent pengebeløp på å bygge en tjeneste som skulle være skreddersydd for hver enkelt kunde.

Til sin store overraskelse oppdaget nettstedets ledelse at folk bare var innom for å sjekke avgangstider, priser og bestille billetter på enkleste vis…

Stikkord: internett