Hopp til navigasjon Hopp til innhold

PC-salget øker

PC-salget går rett til værs med en opptur på 18 prosent i tredje kvartal, målt i enheter. Målt i kroner og øre går det ikke så bra.

HP Media PC
Forbrukere og bedrifter skjønner at tiden er inne for å kjøpe inn nye pc’er. De nærmest løper til butikkene for å handle.

Knallhard konkurranse

Konkurransen er knallhard. Produsentenes og selgernes marginer er skvist ned mot null, endog til det negative. Prisene har aldri vært så lave.

HP selger best. Målt i volum økte selskapets salg i Norge med hele 50 prosent. HP har ved flere anledninger i høst dumpet pc’er til under kostpris.

Det hare gitt resultater. Selskapet har nå en markedsandel på 33,3 prosent, foran Fujitsu Siemens med 15,2 prosent og Dell med 19,2 prosent.

Bærbart opp 41 prosent

Kvartalets desiderte taper er Fujitsu Siemens. Selskapet opplevde en salgssvikt på 17 prosent i tredje kvartal.

Bærbare pc’er er mest i skuddet med en vekst på 41 prosent. Totalt ble det solgt 385 701 pc’er i tredje kvartal, skriver Finanaavisen.

Stikkord: Maskinvare