Annonse


PS2-TEST: Mace Griffin

Jeg må innrømme at jeg hadde gledet meg betraktelig til å spille Mace Griffin. Det hele hørtes jo veldig bra ut på papiret: Halo-aktig intens action glidende integrert med romskipssimulasjon i en spennnende og interaktiv galakse.

Skuffelsen var følgelig dertil da spillet viser seg å være en ganske alminnelig FPS (Første Persons Skytespill), lineær og forutsigbar som så mange andre i samme sjanger.

Bak spakene

Joda, riktignok er overgangen fra vanlig skytemodus til romskip-pilot glidende – du spaserer simpelthen bare opp til skipets styrespaker og trykker en knapp – men det hjelper så lite når pilotsekvensene i svært liten grad bidrar til å gjøre spillet mer interessant. Det hele begrenser seg til et knippe mellomsekvenser der du virrer rundt og skyter ned noen fiender før du lander på en eller annen base eller romskip.

Helt greit, men forvent altså ikke at du gis frie tøyler til å reise rundt og utforske en spennende galakse som dusørjeger selv om spillet setter deg bak spakende på et og annet romskip; Mace Griffin er nemlig en rett-frem, oppdrag-til-oppdrag, rom-til-rom-type spill med svært ordinær og lineær progressjon.

Annonse



(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Som skytespill er dette delvis vellykkete saker. Om langt fra innovatitvt, så i det minste intenst. Du må ha evnen til å reagere kjapt og vurdere taktikken din fortløpende mens du hopper fra rom til rom, og selv om våpenarsenalet er ganske standard (snikskytterrifle, automatgevær med granantkaster, etc…) er det vesentlig å lære seg å skifte fort ettersom forskjellige typer fiender lar seg best håndtere med forskjellige skytere.

Middelmådig

Uansett hva markedsføringen måtte fortelle deg er dette ikke Halo for Playstation 2, men relativt drivende action er likefremt spillets sterkeste side.

Kort oppsummert er Mace Griffin en helt grei, men lite minneverdig science fiction-skyter. OK underholdning hvis du har hundrelapper og fritid til overs, men ellers en helt trygg tittel å hoppe over.

Annonse