Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Selvsikker Nokia-lansering

Det slås ivrig på stortromma når salget av N-Gage åpnes denne uken. Så gjenstår det å se hvordan massene tar imot Nokias nye spillmobil.

N-Gage
Aggressiv markedsføring fra finnene gjør at lanseringen av N-Gage ikke går upåaktet hen.

7. oktober åpnet salget av den nye spillmobilen, som både er en telefon såvel som en håndholdt spillkonsoll. Verdenslanseringen gikk samtidig i over 60 land.

Utsalgsprisen er ca. tre tusen kroner, og spillene – som kommer på SD-kort – koster hver mellom 300 og 500 kroner. Nokia har sagt de regner med å selge millionvis i løpet av 2004.

Såre tomler og nettspilling

– Det vil bli mange såre tomler i kveld, sa Ilkka Raiskinen, visepresident i Nokias underholdnings- og media-divisjon.

– Etter måneders ivrig venting kan du nå gå inn i en butikk og spille mot hvem som helst, hvor som helst, skryter Raiskinen, og referer til muligheten om å spille mot andre via spillmobilens telefonoppkobling eller Bluetooth.

Blant de første spilltitlene fram mot jul finner vi mobile versjoner av Tomb Raider, Splinter Cell, Red Faction, Monkey Ball og FIFA Soccer 2004.

Største siden joysticken?

Det gjenstår å se om Nokias storsatsing vil bli godt mottat blant forbrukerne, enten det er som spillkonsoll eller som mobiltelefon.

Foreløpige vurderinger og omtaler fra spillmiljøer på nettet kan i hvert fall ikke beskyldes for å være entydig positive, mens ITavisens mobilekspert hadde lite til overs for N-Gage som telefon (se omtale ).

Nokia beskriver selv ubeskjedent N-Gage som «den største innovasjonen innen spill siden joysticken».

Du finner et par videoklipp som blant annet viser konsollens innovative skifte-av-spill-teknologi HER.

Stikkord: Mobil, spilltester