I følge Dagbladet.no har Forbrukerombudet sendt et brev til Elkjøp-kjeden hvor de ber kjeden svare på forhold rundt sin annonsegaranti og fem klager fra kunder som forgjeves forsøkte å kjøpe annonserte PC-er i kjedens butikker den siste måneden.
– Svært uvanlig
– Vi mottar ofte klager på såkalte lokketilbud – altså annonsering av varer som ikke er å få kjøpt. Men det er svært uvanlig at vi får så mange klagebrev på så kort tid, sier seksjonssjef Magne Eek i Forbrukerombudet til Dagbladet.no.
I kjedens annonsegaranti heter det at de forplikter seg til å skaffe kundene et likeverdig produkt dersom de er utsolgt innen 3 dager etter annonsen har stått, og de ikke klarer å skaffe produktet innen sju dager.
Bortforklaringer og skuldertrekk
Klagerne hevder at de bare har blitt møtt med bortforklaringer og skuldertrekk, og at butikkenes personale har vist liten vilje til å oppfylle garantivilkårene.
Annonse
En av klagerne hevder å ha blitt avvist i tre butikker på rad da han prøvde å kjøpe en HP Invent PAZE 5413 PC til 9995 kroner.
– Leveringsproblemer
Informasjonssjef Scott Engebrigtsen i Elkjøp sier til ITavisen.no at årsaken er at at de rett og slett ikke får de PC-ene de har bestilt.
– Annonsebilagene våre har en trykningstid på fire uker. Fra august har vi hatt problemer med at PC-ene ikke har kommet til butikkene når annonsebilaget er ute, sier Engebrigtsen.
Han avviser på det mest bestemte at det skal være snakk om «lokketilbud» som får kundene inn i butikken på falske premisser. Samtidig innrømmer han at ekspeditørene ikke alltid er like flinke til å forklare kundene hvordan det ligger an.
– Sannheten er likevel at vi har tapt millioner på denne situasjonen, avslutter informasjonssjefen.
Annonse