Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Klagestrøm mot Elkjøp

PC-kjøpere har sett seg grundig lei på at Elkjøp-kjeden annonserer billige PC-er de ikke har. Elkjøp skylder på leverandørene.

Toshiba Satellite 5200
I følge Dagbladet.no har Forbrukerombudet sendt et brev til Elkjøp-kjeden hvor de ber kjeden svare på forhold rundt sin annonsegaranti og fem klager fra kunder som forgjeves forsøkte å kjøpe annonserte PC-er i kjedens butikker den siste måneden.

– Svært uvanlig

– Vi mottar ofte klager på såkalte lokketilbud – altså annonsering av varer som ikke er å få kjøpt. Men det er svært uvanlig at vi får så mange klagebrev på så kort tid, sier seksjonssjef Magne Eek i Forbrukerombudet til Dagbladet.no.

I kjedens annonsegaranti heter det at de forplikter seg til å skaffe kundene et likeverdig produkt dersom de er utsolgt innen 3 dager etter annonsen har stått, og de ikke klarer å skaffe produktet innen sju dager.

Bortforklaringer og skuldertrekk

Klagerne hevder at de bare har blitt møtt med bortforklaringer og skuldertrekk, og at butikkenes personale har vist liten vilje til å oppfylle garantivilkårene.

En av klagerne hevder å ha blitt avvist i tre butikker på rad da han prøvde å kjøpe en HP Invent PAZE 5413 PC til 9995 kroner.

– Leveringsproblemer

Informasjonssjef Scott Engebrigtsen i Elkjøp sier til ITavisen.no at årsaken er at at de rett og slett ikke får de PC-ene de har bestilt.

– Annonsebilagene våre har en trykningstid på fire uker. Fra august har vi hatt problemer med at PC-ene ikke har kommet til butikkene når annonsebilaget er ute, sier Engebrigtsen.

Han avviser på det mest bestemte at det skal være snakk om «lokketilbud» som får kundene inn i butikken på falske premisser. Samtidig innrømmer han at ekspeditørene ikke alltid er like flinke til å forklare kundene hvordan det ligger an.

– Sannheten er likevel at vi har tapt millioner på denne situasjonen, avslutter informasjonssjefen.

Stikkord: internett, Maskinvare