Annonse


SPILLTEST: Star Wars Galaxies

Star Wars Galaxies An Empire Divided (SWG)har etter flere års ventetid fått en europeisk lanseringsdato. 31. oktober går det offisielle startskuddet for de første europeiske landene. Det forventes en enorm pågang når de dedikerte europeiske serverne kommer på nettet.

Spillet er riktignok tilgjengelig hos en rekke norske spillbutikker allerede i dag. Det at Europa får sine egne servere om en måned betyr at vi slipper å begynne fra den spede begynnelse omringet av rutinerte amerikanere som allerede har utviklet karakterene sine noen måneder.

Tre hundre tusen spillere

Populariteten til SWG er imponerende. Siden spillet gikk online 26. juni i år har spillerne strømmet til. Den første uka kjøpte 125.000 spillere adgang til galaksen langt, langt borte. Nå har antallet passert 300.000, selv om spillet offisielt kun er tilgjengelig for amerikanske spillere.

Dette er enda mer imponerende om man tar i betraktning at det også har en relativt høy månedsavgift. Spillere må ut med 15 dollar hver måned om de ønsker å spille, noe som etter dagens kurs betyr rundt 110 kroner. Lucasarts tilbyr riktignok en gratis prøvemåned (etter at du har betalt for spillet, naturligvis) for nysgjerrige, men blakke spillere.

Annonse


At Star Wars er et av vår tids sterkeste merkenavn er opplest og vedtatt. Haugevis av mer eller mindre gode spill har blitt lansert gjennom årene. Lanseringen av online-rollespillet Star Wars Galaxies skal i følge Lucasarts være selve klimakset. Spillet som skulle endre spillverdenen for alltid.

Et nytt håp

I Star Wars Galaxies kan du spille ut en rolle i universet som ble skapt gjennom de legendariske filmene for 20 år siden. At mange fans har ventet på denne muligheten i årevis er det ingen tvil om. Forventingene er skyhøye, og det er vanskelig for Lucasarts og Sony å lage et produkt som innfrir. Fordelen med at vi europeere har måttet vente så lenge er at mange av de verste problemene med stabilitet og alvorlige bugs er utbedret. Min erfaring er at spillet i dag er stabilt og fint, og at de småfeil man støter på i verste fall er irritable.

Noe av det som gjør SWG nyskapende er alle karrièrene man kan velge som overhodet ikke involverer noen voldshandlinger for å mestre. I SWG kan man være musiker, danser eller våpensmed.

Hvorfor skulle en maler, arkitekt eller klesdesigner løpe rundt i skogen og drepe små dyr for å samle erfaring (XP) til å forbedre sine yrkesferdigheter? I SWG lever alle de forskjellige yrkesgruppene i et slags økosystem. Krigerne er avhengige av håndverkere, musikere og helsepersonell for å kunne utøve sine krigerske kunster.

Likeledes selger krigerne forskjellig materiale de samler opp til de fredelige yrkesgruppene, så de har materialer til å produsere klær, våpen og medisiner.

Alt går via spillerne

Nyskapende er det kanskje også at det er spillerne selv som styrer økonomien i spillet. Det finnes ingen butikker som drives av datastyrte karakterer. Alle produkter som selges er produsert av spillere. Det er også opp til den som har laget produktet å gi det et eget navn og bestemme pris. Hvor bra produktet er, bestemmes ut fra hvor dyktig og hvor heldig produsenten er.

Hvis man leter finner man mange gode kjøp, men man kan også bli lurt. Det er ikke uten videre smart å kjøpe den dyreste lasergønnern, for den har kanskje ikke så gode spesifikasjoner som en som koster langt mindre.

Sure tær og vannblemmer

Et av de største minusene med spillet så langt er transporten på planetene. Man forventer at man skal kunne hoppe rundt på ryggen av en Tauntaun eller cruise av gårde i en liten speeder. Dette er noe utviklerne jobber med, men hittil må man rett og slett spasere dit man vil. Vanligvis er de fleste oppdrag innen rimelig avstand fra byene, men det er uansett kjedelig å bruke all sin spilletid på å løpe ut og inn av skogen.

Å neida, den er bare til pynt. Her på planeten går vi!

Selv om man ikke kan ri på noen dyr i SWG, kan man temme beist man møter på. Det er veldig populært blant de mer erfarne spillerne å ha kjæledyr som løper i hælene på seg. Disse tamme dyrene har man god bruk for når man er ute på oppdrag, siden de kan beordres til å angripe fiender eller beskytte eieren.

Oppdrag

I likhet med andre rollespill går mye av spillingen ut på å skaffe seg penger og erfaring så man kan få fetere stæsj, og bli flinkere til å hakke ned monstre. I SWG foregår dette ved at man tar oppdrag, som normalt vil gå ut på å levere beskjeder til folk, eller å utrydde små hi fulle av kryp.

I begynnelsen krever det lite erfaring å skaffe seg ferdigheter, men dette blir raskt MYE langsommere. Det er ikke grenser for hvor mange Correlianske sommerfugler og Tatooinske pungrotter man skal plaffe ned for å oppnå neste nivå innen ferdigheter. På samme måte må musikere fly rundt og spille for folk i dages- og ukesvis før man når ekspertnivå.

-Bare tusen biller til nå så får jeg nok erfaring til å drepe ti tusen til…

SWG har ca. 30 yrker man kan velge mellom. Men man får ikke spesialisert seg før man har nådd ekspertnivå innen et mer generelt yrkesområde. For eksempel må man være utlært som speider/jeger, før man kan bli prisjeger á la Boba Fett.

Spillflyt

Medaljens bakside når man lager tidenes vakreste online-spill er at det krever mye heftig maskinvare for å kjøre sømløst. Installasjonen okkuperer rundt 2 GB av harddisken. Dette er nok noe de fleste kan avse, men verre er det med krav til minne og skjermkort. Et 64 MB skjermkort er faktisk i minste laget etter min mening. Det avhenger selvsagt av hvilket kort man har, men det er uansett strenge krav. Det er også et absolutt minimum med 512 MB RAM dersom man skal kunne forvente sømløst spill.

Uansett hvor heftig maskinvare man har vil man i enkelte områder av galaksen oppleve treghet og hakking. De fleste byene har samlingspunkter hvor spillere møter andre spillere for å yte hverandre tjenester eller bare chatte. I disse områdene (som vanligvis er utenfor romhavna i byen) vil man alltid oppleve til dels mye hakking. Utenfor byene er det derimot sjelden man opplever forsinkelser.

På liv og død

Når man lager seg en ny karakter har man den hittil beste muligheten på markedet til å lage en unik karakter. I hvertfall utseendemessig. Man kan endre på utseendet til karakteren ned til minste detalj. Sammen med alle klærne som er å få kjøpt gjør dette at det er så godt som umulig å få to karakterer i galaksen som ser helt like ut.

En fordel med SWG er at med mindre man er fullstendig blåst eller klønete, går det ganske lang tid mellom hver gang man dør. Og om man dør slipper man å starte helt på nytt. Man blir bare regenerert i nærmeste by.

Er Kraften med oss?

Men hva med Kraften?Det mest vanlige spørsmålet for de som har lyst til å prøve SWG er selvsagt om man kan velge å være Jedi-ridder. Svaret er delvis skuffende.

Utviklerne av SWG har enda ikke jobbet ferdig med hvordan de skal implementere Kraften i spillet. Men det de har avslørt er at det skal være omtrent like mange Jedi-riddere i spillet som i filmene. Å bli Jedi-ridder vil naturlig nok være det vanskeligste i hele spillet, og det vil ikke bli gitt noen oppskrift på hvordan det kan oppnås.

Dersom en spiller utfører en rekke valg og handlinger i en bestemt rekkefølge (vil være forskjellig fra spiller til spiller) vil man kunne få en ferdighet som heter Force Sense (Følsomhet for Kraften). Denne ferdigheten må så trenes opp før man kan begynne å flytte ting med tankene eller sloss med lyssverd.

Høyst vanedannende

Uansett om Star Wars Galaxies har sine kritikkverdige områder, har de en ubestridt masseappell. Det er lett å bli oppslukt av spillet, og man kjenner en dragning mot spillet så snart man er innefor døren hjemme.

-Darth!? Halla, kis! Åssen går det med astmaen?

Hovedsakelig skyldes nok dette den utrolige atmosfæren utviklerne har klart å skape. Så snart du er ferdig med å lage karakteren din føler du virkelig at du er en del av universet fra filmene. Kjente karakterer og steder fra filmene er tatt med. Du kan besøke Prinsese Leia, Jabba the Hutt, Han Solo og Chewbacca og til og med Darth Vader i spillet. Dessverre vil du oppleve de fleste av dem som avvisende mot deg, men de er der uansett.

Du kan også besøke kjente steder som Amidalas palass på Naboo, Watto’s Junkshop på Tatooine, samt kneipene i Mos Eisley og Mos Espa. Følelsen av å være tilstede i universet vil nok oppfylle et ukjent savn hos mange fans.

Ikke verst

Jeg synes at SWG er et bra online-spill alt-i-alt. Det er ekstremt fengende, man treffer mange interessante spillere, og det ser og høres bra nok ut til at man holder ut at det er utrolig repetitivt i perioden mens man bygger opp ferdighetene sine.

Mer interessante oppdrag og muligheter for mer forskjellige oppdrag hadde gjort denne storsatsningen til en virkelig knallsuksess.

Heldigvis er utviklerne åpne for endringer, og jobber visstnok med saken.

Annonse