Eos d300

Annonse


Digital speilrefleks til folket

Eos d300

Markedet for digital speilrefleks har hittil vært så og si totaldominert av Canon og Nikon, som begge har hatt sine proffe- og semi-proffe modeller tilgjengelig med prislapper på opp til 40 tusen kroner. Men alt tyder på både en utvidelse av utvalget og en vesentlig diversifisering av markedet innen kort tid.

Både Canon, Nikon, og Fujifilm har i dag aktuelle modeller på markedet til under tyve tusen kroner, og Olympus er rett rundt hjørnet med sitt nye E-1 kamera.

Canon sprengte nylig en prisbarrière da de presenterte sin nye EOS300D, spesielt rettet mot det ivrigste sjiktet av forbrukere. Når kameraet lanseres i september blir det første gang et digitalt speilreflekshus vil ha en gående utsalgspris på under ti tusen kroner.

Annonse


Og Canon blir garantert ikke de siste. Det ville vært høyst overraskende om ikke de andre produsentene følger opp med tilsvarende «billig»-varianter innen få måneder.

Dette vil for mange entusiaster bety at et digital speilrefleks-system faktisk kan være et alternativ til et avansert «kompakt»-kamera fra øverste hylle.

Fem kameramodeller
til under tyve tusen kroner

Klikk HER for å forstørre tabellen

Vi har fotodilla!

Digital speilrefleks er fremdeles definitivt i startgropa. Ifølge Fotorådet har det hittil i år bare blitt solgt omlag to tusen modeller på det norske markedet, hovedsaklig fra Canon og Nikon. Dette er riktignok en solid økning fra året før, men samtidig ser vi en markant oppsving i salget av analoge speilrefleks – i årets første måneder har nordmenn kjøpet over ti tusen tradisjonelle ikke-digitale speilreflekskamera, over tre tusen mer enn i samme periode i fjor.

– Prisene har sunket, og veldig mange kjører gunstige kampanjer på analoge speilreflekskamera. Vi ser ellers generelt en stor økning i interessen for foto, og stadig flere kvinnelige kamerakjøpere, sier Fotorådets informasjonssjef Knut Førsund.

Denne kollektive entusiasmen for fotografering gir seg ikke bare til kjenne i speilreflekssalget, men på tvers av hele kameramarkedet.

Hittil i år har det totalt blitt solgt 188 000 fotokamera, både digitale og analoge, og 559 000 engangskamera i Norge.

– Verdiøkningen i år i forhold til i fjor er foreløpig på 42 prosent. Vi lever i en utfordrende men hyggelig tid, humrer Førsund.

Den eneste virkelig taperen foreløpig er APS, der salget har falt kraftig de siste årene. 35 mm film har på ingen måte lagt inn årene, selv om over 70 prosent av kameraene som nå selges er digitale. I verdi utgjør digitale produkter over 90 prosent av markedet.

Volumnedgangen som har vært på framkalling og kopiering av film er mindre enn mange fryktet, men definitivt tilstede. I Fotorådets markedsundersøkelse tidligere i år viste det seg at den gjennomsnittlige digitalfotograf har 250 bilder liggende på datamaskinen som han av ulike grunner ikke har hadde fått kopiert, til tross for at han gjerne vil.

Men dette er også en trend som kan være i ferd med å snu. Over hundre butikker i Norge kan nå printe papirbilder fra digitalekameraer på timen, og stadig fler kommer til fotobutikken med hjemmebrente CDer eller CF-kort.

– Det vil bli mer og mer vanlig å levere digitalkameraets minnebrikke i fotobutikken, på samme måte som med filmen. Digitale bilder er best på papir, slår Førsund fast.

Olympus E-system

Olympus satser friskt

Speilrefleks markedet bærer sterkt preg av merkelojalitet og tradisjon. Det har vist seg svært vanskelig å gjøre seg bemerket med et kamera som ikke er kompatibelt med enten Nikon- eller Canon-objektiv, men det er nettopp dette Olympus nå prøver seg på når de i september lanserer sitt nye E-system.

Olympys E-1 blir verdenspremieren på den nye åpne 4/3-standarden for digitale speilreflekssystemer, et samarbeid mellom blant annet Olympus, Fujifilm og Kodak.

– Dette er det første kamera som er fullt utviklet for digital fotografering fra starten av, inkludert optikken. Dette gir gevinster både på bildekvalitet, støy, og ikke minst størrelse og vekte på kamera og objektiv.

E-1 vil kun være kompatibelt med andre objektiv som også følger 4/3-standarden, men siden ingen andre produsenter har salgsklare produkter enda betyr dette inntil videre at kun Olympus’ egne linser kan benyttes. I teorien kan man derimot tenke seg full kompabilitet mellom fremtidige 4/3-objektiver og -kamerahus, mens det er fritt frem for tredjepartsprodusenter som Tamron eller Sigma å utvikle kompatible 4/3-linser.

Siden bildebrikke som sitter i Olympus E-1 er vesentlig mindre enn i konkurrerende kamerahus fra Canon, Nikon og Fujifilm, får dette også virkninger i forhold til bildevinkelen. Standardlinsen på 14-54 vil derfor gi et billedutsnitt som tilsvarer en 28-108mm linse på et analogt kamera.

Olympus sier de også vil være på pletten med en rimeligere «forbruker»-variant i E-serien etter jul, såvel som en mer profesjonell modell rettet mot sports- og pressefotografer.

Ting å være klar over

Det er en rekke fordeler ved å bruke et speilrefleks-system, både på fleksibilitet og billedkvalitet. Du har som regel mer presis kontroll over fotograferingen enn med et kompaktkamera, og muligheten til å skifte linser etter behov gjør at du kan stille parat til enhver fotooppgave.

Riktignok er det et par viktige egenskaper ved digitale speilrefleks-kamera det kan være verdt å merke seg før man handler.

Bakoverkompabilitet

En av hovedårsakene til å gå for et speilreflekskamera er fordelen av å kunne rotere linser som man vil. Som regel kan et eldre objektiv monteres på et digitalt kamerahus fra samme produsent, men det kan likevel oppstå endel kompabilitetsproblemer – ikke minst med de elektroniske lysmålings- og fokus-systemene som gjerne sitter i linsene. Det er for eksempel ingen selvfølge at en gammel Canon-linse fungerer som det skal med et nytt digitalt Canon-kamera. Er du i tvil om din objektiv-samling kan brukes med ditt nye digitalkamera, så sjekk med forhandler din først.

Motivet blir større

Billedbrikken som sitter i et digitalkamera er mindre enn en tradisjonell 35mm film-negativ, og fanger derfor opp mindre areal av lyset som slippes gjennom objektivlinsen. Dette betyr at et bilde som er tatt med et digitalt speilrefleks-kamera gir inntrykk av at fotografen har stått nærmere motivet enn et tilsvarende bilde tatt på samme avstand og med samme linse i et anaologt kamerahus.

Nøyaktig hvor mye denne forskjellen i brennvidde varierer fra kamera til kamera, men brennvidden i digitale speilreflekskameraer fra Nikon og Canon omlag 35 prosent mindre enn hos sine analoge motparter. For eksempel vil et 20mm Canon-objektiv grovt sett fungere som om det var 32mm når det sitter montert på et digitalkamera.

Annonse