Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Napster på alle vegger

Store Napster-merker er frekt klistret over reklameplakater over hele USA som utspekulert «hipp» markedsføring.

Napster
«Uskyldige» reklameplaketer over hele USA, for ting som hundemat og dagsentre, har blitt kapret og ødelagt av klistremerker med Napster-logoen og påskriften «It’s coming back».

I det minste tilsynelatende.

Jukse-vandalisme

Det viser seg ved nærmere ettersyn at reklameplakatene som har blitt ramponert er fiktive, og at det hele bare er del av markedsføringskampanjen som leder opp mot relansering av den engang så populære fildelingstjenesten, skriver Wired.

Men illusjonen av at Napster selv har sendt ut sine rebelske vandaler på ulovlige klistremerketokter er godt gjennomført. For økt realisme er mange av de fiktive reklameplakatene også satt opp uten Napster-klistremerker.

Kommersiell comeback

Roxio, selskapet som nå står bak den kommende relanseringen av Napster som betalingstjeneste, gjør altså sitt ytterste for å skape et hippt, rebelsk og ungdommelig oppstyr rundt merkenavnet.

Mange synes kampanjen er drivende god, og Napster-plakatene rives fortløpende ned fra husvegger som fremtidige samlerobjekter.

Andre kommenterer tørt at Napster tid som hipp, rebelsk og ungdommelig endte da tjenesten ble stengt etter juridisk bombardement fra en grådig platebransje, lenge før Roxio-konsernet overtok og kommersialiserte det.

Stikkord: fildeling, internett