Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Webhotell: Et sted å være

For de fleste bedrifter er drift og administrasjon av hjemmesider langt utenfor kjerneområdet. Da bør man vudere å leie seg inn på et webhotell.

Webhotell
Utfordringene er at det er mange av dem – og du vet ikke alltid hva du får.

Først er det viktig med et definisjonsspørsmål. Skal du ha en privat eller kommersiell hjemmeside (domene), er det i praksis noen som må drifte den for deg. Det kan koste peanøtter. Telenor tilbyr en slik tjeneste.

Når vi i denne sammenheng skriver om hjemmesider, mener vi en mer forretningskritisk tjeneste hvor det er viktig å ha en del funksjoner.

Sjekk soliditeten

Prisen du må betale er i samsvar med de funksjoner og den kapasitet du ønsker å kjøpe. På vei inn i dette markedet kan det fort bli dyrt ikke å sjekke leverandørens soliditet.

Sett fra tilbyder er markedet tøft, konkurransen hard og prisene presset maksimalt. Mange aktører har gått over ende. Flere kan det bli. Det er ikke morsomt å måtte konstatere at siden din er nede fordi leverandøren er på vei til skifteretten.

– Du bør velge en solid leverandør, ikke nødvendigvis den billigste. Det er viktig å være trygg på at du slipper å oppleve en stengt hotelldør, sier senioranalytiker Nils Molin i analyseselskapet IDC.

Som følge av turbulensen i markedet de siste årene har han inntrykk av at kundene har lært, og at de knytter seg til de økonomisk mest robuste tilbyderne.

Konsumenter og internasjonalister

Hvem er så et webhotell mest egnet for? Nils Molin i IDC mener det spesielt er bedrifter som henvender seg til forbrukermarkedet, eller bedrifter som har en internasjonal kundekrets.

De krever begge et driftsmiljø som er oppegående på en tid da de fleste av oss har gått hjem for dagen. Et slikt miljø kan være kostbart å ha i eget hus med egen driftsansvarlig, og billigere i et hus der driften går 24 timer i døgnet og hvor man oppnår stordriftsfordeler fordi andre selskaper er i samme båt.

Ikke 100 prosent

Active Isp og andre webhoteller tilbyr døgnkontinuerlig oppetid og betjening 365 dager i året. Akkurat det skal du ikke stole helt og fast på. Alle vil si at de har alternativene klare, redundans på fagspråket, hvis linjer skulle falle ut eller strømmen bli brutt.

Men ett hundre prosent oppetid er ikke mulig. Reklamerer de derfor realistisk med 98 eller 99 prosent, er det mer grunn til å stole på dem. Administrerende direktør Anita Erichsen i Active Isp innrømmer at de lå nede to døgn i januar. Dermed kan årets oppetid i beste fall blir 99,5 prosent. Det er faktisk bra, men det gjenstår fortsatt fire måneder av året.

Uansett: Med rom på et web-hotell skal du i prisnippet få et sikkert driftsmiljø med garantert oppetid, personer som tar seg av administrasjon og drift og et rom for datalagring.

Til din disposisjon

Har du først lagt deg inn på et web-hotell kan du i prinsippet lene deg tilbake i godstolen og bestille room-service.

Et web-hotell er som navnet tilsier en bedrift hvor du kan legge inn dine webtjenester. På hotellet kan du enten få plass på hotellets egne servere, eller du kan legge deg inn med din egen server.

Siste alternativ er for de spesielle og store kundene. Første alternativ for de fleste.

Rom etter behov

Selv om du er glad i luksus, er det ingen grunn til velge en suite hvis du bare trenger et enkeltrom. Du betaler ekstra for den plassen du faktisk ikke bruker. Et godt web-hotell hjelper deg å finne den plassen som er best for deg.

Du vet heller aldri hva du trenger i morgen. En dag bestemmer du deg for å øke antall tjenester på nettet, eller for den saks skyld redusere. Har du eget rom i egen bedrift betyr det at du må kjøpe nytt, eller at du blir sittende igjen med mye ledig kapasitet når du reduserer.

Slike uforutsette utgifter, eller utsikter til unødige kostnader, kan du slippe du når du har leid deg inn på webhotellet. Du kan regne med at hotellet alltid har ledig rom. Har du behov for mer, ber du bare om mer plass. Cyberspace er enkelt: Du trenger ikke selv bygge fysisk. Alt venter på deg.

Hjelper deg

De største web-hotellene har egne konsulenter som vil veilede deg til å velge de rette tjenester og sørge for at du har et rom som er stort nok til å dekke dine behov. Tjenestene er mange, og det er lett å gå seg vil:

  • Drift og administrasjon av hjemmeside
  • Lagringplass fra fem Mbyte og oppover
  • Innplassering av egne servere om ønskelig
  • Driftsovervåking av servere
  • »Garantert» oppetid
  • Ønsket antall e-postkontoer
  • Konsulenttjenester
  • Partnere på webdesign
  • Antivirus
  • Spamfilter
  • Brannmur
  • Ønsket båndbredde for kommunikasjon
  • Vpn-linjer (krypterte linjer)
  • Back-up av alle data
  • Tilgang (for kunden) til kontrollpanel
  • Trafikkmåling

Et godt webhotell har også noen underleverandører. Den viktigste er kanskje webskredderen. Han eller hun vil lage den hjemmesiden du ønsker deg. Vi kan ikke garantere at du får den beste skredderen.

Alltid oppe

Spør alltid etter oppetidsloggen. To dager uten hjemmeside og e-postkontakt med omverdenen koster deg fort noen kroner i tapte inntekter.

Web-hotellene gir forresten ikke noen oppetidsgaranti med økonomisk kompensasjon for tap. Likevel, oppetiden er antakelig større i web-hotellet enn om du skulle drifte hjemmesiden selv.

Beskyttelse

Hotellrommet du kjøper skal være vaksinert med antivirus mot virussmitte, være sikret med branndør mot innbruddstyver eller hackere og ha en søppelkasse eller filter mot spam utenfor hotelldøra.

Alt dette kan du anskaffe og styre på egen hånd. Da må du avsette tid, kompetanse og et menneske til å ta seg av det hele. Det virker ganske unødig og dyrt for en mindre eller en mellomstor bedrift som trenger å konsentrere seg om noe helt annet.

Det må være fullstendig sikkerhet mellom hotellrommet og bedriftens interne systemer, enten med fysiske vegger eller med krypterte kommunikasjonslinjer. Du må forvisse deg om at du får dette, hvis ikke kan følgene bli alvorlige for deg og din bedrift.

I andre hender

På webhotellet legger du inn websiden din. Hotellbetjeningen tar seg av administrasjon og drift. De kan også legge inn oppdatering. Noen vil også tilby en redaksjonell tjeneste.

Den kanskje største aktøren i Norge på kompliserte løsninger er Base Farm med lokale i Forskningsparken i Oslo. Selskapet drifter nettsteder som A-pressen, Orkla Media, Dagbladet og katalogtjenesten Eniro.

– Vi omtaler egentlig ikke vår virksomhet som et webhotell. Vi drifter blant annet sider som har stor trafikk, komplekse løsninger og nye publiseringer hele tiden, sier administrerende direktør Grethe Viksaas.

Base Farm er på mange måter et luksushotell med rom større en suiter. Prisene er deretter. Selskapet er ikke et alternativ for de som ønsker enkle tjenester på sitt hotell.

Active Isp henvender seg til et bredere og større segment, og har totalt 32.000 kunder. I det minste hotellrommet er det plass til en enkel og statisk side med en e-postadresse som kontaktpunkt. Siden passer for en liten bedrift helt ned til enkeltmannsforetak, og vil koste en drøy tusenlapp i året.

De fleste tilbyderne på området kan sammenliknes med Active Isp når det gjelder tilbud av tjenester, og hva slags kunder de ønsker. Noen har flere tjenester – andre færre. Kvaliteten har vi ikke bedømt.

Du betaler for hva du kjøper

En større bedrift kan ha behov for å leie en hel suite eller leilighet. Andre har behov for et lite kott under trappa. Prisene blir deretter.

Hjemmesiden kan være kompliserte, med dynamiske sider som kan oppdateres kontinuerlig og mer eller mindre avanserte e-handelsløsninger. Andre har enkle og statiske løsninger med et enkelt kontaktpunkt

Active Isps pris for et standard hotellrom for en bedrift med 60 ansatte og en dynamisk hjemmeside nærmer seg raskt 10.000 kroner i året. For en bedrift med 20 ansatte vil prisen vake rundt 5.000 kroner i året.

For de minste og billigste løsningene går du ned mot 300 kroner i måneden, eller drøyt 3.000 kroner i året.

Når vi beveger oss over mot de kompliserte løsningene med avanserte publiseringsløsninger er det snakk om helt andre og større beløp.

Går ikke så bra

Webhotell har ikke vært noen storbutikk, verken i Norge eller resten av Norden.

– Vårt inntrykk er at det er mye ekko inne på hotellene, med mange store og tomme rom med lite trafikk og få maskiner, sier senioranalytiker Nils Molin i IDC.

Han er en av få analytikere som følger bransjen. Etter mye hype før og rundt årtusenskiftet har det blitt svært stille om hotellene. Active Isp hadde på det meste over 80 ansatte. I dag er de 45.

Uoversiktlig

Bransjen har slitt, men den har vært uoversiktlig. Molin har ikke oversikt over hvor mange som har falt fra.

Ting tyder på at de største nå klarer seg bedre – endog med svarte tall i bøkene. Kostnader er kuttet. Anita Erichsen sier at Active Isp hadde svarte tall både i første og andre halvår. Grethe Viksaas i Base Farm sier de går mot større omsetning i år enn i fjor – da de landet på 41 millioner kroner.

– Jeg har et inntrykk av at omsetning er tilpasset etterspørsel. Konkurransen er imidlertid fortsatt meget sterk og marginene tilsvarende små, sier Molin i IDC.

Frafall

Som følge av vanskelige økonomiske tider og ønske om kostnadskutt har Molin en følelse av at en del tidligere hotellgjester har flyttet tjenesten hjem til eget hus de siste årene. Han trekker spesielt frem mediebedrifter.. Drivkraften er jakten på kostnadskutt.

– Jo mer usikkert markedet er, dess større vekt bør man legge på å finne et solid fundamentert hotell, sier han.

Webhotell i Norge

Det er i dag rundt 60 webhotell spredd over hele landet. Mange finner du ved å søke etter »webhotell» på www.kvasir.no. De største aktørerene på markedet (etter markedsandel) er Telenor, Active Isp, EuNet, Base Farm, Genuity og IBM.

Stikkord: internett